Virksomhed: Vi skal have tillid til ny teknologi

DEBAT: Skal vi lykkes med implementeringen af velfærdsteknologi i kommuner og regioner, skal både personalet og brugerne have større tillid til, at ny teknologi kan bidrage med løsninger og større værdi, skriver Jesper K. Thomsen, direktør i DoseSystem.com.

Af Jesper K. Thomsen
Direktør i DoseSystem.com

Velfærdsteknologi er for mange et stort begreb, der har tendens til at vokse sig større, når snakken falder på, hvad vi skal med det.

Egentlig er det meget enkelt: Vi skal løse problemer. Teknologi er en fantastisk genvej til løsninger, der er reelle behov for i samfundet – så længe vi husker at tage udgangspunkt i problemet og ikke falde i den oplagte fælde: alt det, der er teknologisk muligt. 

Velfærdsteknologi handler om at skabe enkle løsninger på ofte komplekse udfordringer og bidrage med værdi til dem, der har brug for hjælp. Hvad enten det gælder omsorgssektoren eller borgerne.

Ting tager tid
I DoseSystem har vi de seneste to-tre år i tæt samarbejde med borgere og sundhedsfagligt personale i landets kommuner udviklet et medicinhuskersystem, der består af en medicinkasse, en pilleæske og en app. Løsningen skaber overblik for borgere og personale, er konstant forenklet funktionelt og produceres i dag til en pris, der giver positive business cases.

Skabte vi DoseSystem, fordi vi kunne? Nej. Vi gør det her, fordi det er et must at finde en løsning på det problem, at mange ikke får deres medicin til tiden. Sælger det så sig selv? Nej. Ting tager tid, og det gælder også værdifuld velfærdsteknologi.

I kommunerne siger man, at der er en 20/80-regel, nogen kalder det endda en 10/90-regel: 10 procent produkt og 90 procent implementering. De velfærdsteknologiske produkter er altså den mindste brik i spillet – den største er den implementering, der får personalet til at tage produktet til sig og borgerne til at bruge det.

Gør velfærdsteknologi til en ven
Jeg tror, at en af de helt store opgaver ligger i at vække personalets tillid til, at velfærdsteknologi både er deres og borgernes ven. Personalet vil gerne yde det menneskeligt bedste og føler nogle gange, at de tager noget fra borgerne, når de giver dem et stykke ”teknologi”.

Som vi oplever det i DoseSystem, tager velfærdsteknologi ikke noget fra borgere, der vil og rent faktisk kan selv, men giver dem derimod mere værdighed og mere frihed, fordi de bliver mere selvhjulpne. Det sidste er endda et krav, hvis vi skal udvikle os fra forsørgersamfund til bidragssamfund. 

Overordnet mener jeg, at alfa og omega for implementeringen af velfærdsteknologi er, at alle partner får et positivt udbytte. Det er ikke tilfældet med robotstøvsugeren, som desværre for mange er blevet synonym for velfærdsteknologi, fordi servicen – rengøringen – ikke bliver bedre. 

Velfærdsteknologiske løsninger skal ikke nødvendigvis være teknologi-monstre, der bidrager med mere og flere muligheder – men det er et must, at de bidrager med bedre og mere enkle løsninger, end vi havde før. Så skal implementeringen nok lykkes.

Stærk tro på fremtidens samarbejder
For at hjælpe implementeringen af DoseSystem – og dermed medicin til tiden – endnu bedre på vej, har vi indledt et test-samarbejde med Aabenraa Kommune. Vi håber, at resultatet af denne test giver DoseSystem medvind ind i andre kommuner, så vi ikke skal bruge ressourcerne på at teste i alle kommuner. 

Desuden har vi oprustet vores salg, så vi kan nå bredere og mere effektivt ud til de mennesker, vi ikke omtaler som kunder, men som samarbejdspartnere. Det er i den ånd, DoseSystem blev til, og sådan vi helst arbejder med løsningen af problemer. 

Summa summarum er, at de borgere, der indtil videre i test og drift har brugt DoseSystem, er positive. Det samme gælder de kommuner, der er i gang med implementeringen. Endelig oplever vi en enorm interesse og imødekommenhed hos landets kommunale ledere og beslutningstagere, hvoraf mange kontakter os af sig selv, fordi de har hørt om DoseSystem. 

Vi ser derfor lyst på fremtiden – for velfærdsteknologiske løsninger generelt og for DoseSystem både herhjemme og i udlandet.

Forrige artikel Virksomhed: Aarhus viser vejen for digital velfærd Virksomhed: Aarhus viser vejen for digital velfærd Næste artikel Styrelse: Digital velfærd kræver forpligtende fællesskaber Styrelse: Digital velfærd kræver forpligtende fællesskaber