DEA: Manglen på personale i daginstitutionerne kan ikke alene løses ved at uddanne flere pædagoger

Hvis vi skal løse problemet med manglende personale i daginstitutionerne, skal vi naturligvis arbejde for, at flere har lyst til at tage en pædagoguddannelse. Men vi er også nødt til at tænke i fastholdelse og opkvalificering, hvis børnene skal mødes af dygtige professionelle, skriver Jon Østergaard Eilenberg og Lena Lindbjerg Sperling.

Der mangler personale i de danske daginstitutioner. Et problem, som er vigtigt at adressere, hvis vores børn også i fremtiden skal trives og udvikle sig i daginstitutionerne.

Men vi overser et vigtigt aspekt i vores iver efter at løse problemerne så hurtigt som muligt: At manglen på personale i daginstitutionerne ikke alene kan løses ved at uddanne flere pædagoger.

I Tænketanken DEA har vi gennemført flere analyser af rekrutteringsudfordringerne i daginstitutionerne. Udover at uddanne flere pædagoger, peger vores analyser på tre oplagte muligheder for at få flere - og mere kvalificerede – medarbejdere i vores børnehaver og vuggestuer.

Vi skal fastholde flere pædagoger i faget

Først og fremmest skal vi sætte målrettet ind for at fastholde de pædagoger, som allerede arbejder i daginstitutionerne i dag. Vi kan rekruttere nok så mange til pædagoguddannelsen, men hvis de forlader deres fag inden for få år, eller aldrig kommer til at arbejde som pædagoger i daginstitutionerne, er vi lige vidt. 

Desværre viser vores analyser at færre og færre pædagoguddannede vælger at arbejde i daginstitutioner.

Det skyldes både, at de tilvælger andre typer jobs, og at en høj andel af de erfarne pædagoger forlader deres fag. Mest tankevækkende er måske, at de ofte forlader pædagogfaget til fordel for dårligere betalte jobs. Det tyder på, at vi også bliver nødt til at se på arbejdsvilkårene i daginstitutionerne i bred forstand. 

De pædagogiske kandidater skal vælge daginstitutionerne til

Derudover viser vores analyser, at en stigende del af de nyuddannede pædagoger vælger at læse videre og tage en kandidat i pædagogik.

Samlet set er antallet af pædagogiske kandidater steget med omkring 800 personer om året de sidste fire år, og en stor del af dem er pædagoger, der har læst videre. Hvis vi skal have flere dygtige medarbejdere i vores daginstitutioner, er det en oplagt gruppe at kigge på.

Dels fordi vi helt konkret mangler pædagogisk personale. Men også fordi undersøgelser peger på, at de pædagogiske kandidater har en positiv sammenhæng med kvaliteten i daginstitutioner. For eksempel løfter de daginstitutioner, hvor der er en pædagogisk kandidat ansat, i højere grad de svageste børn.

Vi skal opkvalificere pædagogmedhjælperne og pædagogiske assistenter

I dag er mere end halvdelen af de ansatte i landets daginstitutioner ikke uddannede pædagoger, og både pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter løser en væsentlig del af opgaverne i hverdagen.

Der er dog forskel på pædagogmedhjælpere. Nogle kommer fra en gymnasial uddannelse og forlader ofte jobbet efter et år eller to. Andre har grundskolen som højest gennemførte uddannelse og beholder gerne jobbet i mere end ti år.

Pædagogmedhjælperne er en værdifuld del af det pædagogiske personale, og vi bør tænke i at guide dem videre over i en pædagogisk uddannelse. Derudover kan brugen af den pædagogiske assistentuddannelse styrkes - både som opkvalificering af erfarne pædagogmedhjælpere og som springbræt til pædagoguddannelsen.

På den måde kan vi sideløbende med rekrutteringen og fastholdelsen af flere pædagoger styrke den samlede medarbejdergruppe til gavn for børnene, medarbejderne selv og samfundet som helhed.

{{toplink}}

Forrige artikel Seniorforsker: Mobning hærder ikke. Det handler om at gøre andre fortræd Seniorforsker: Mobning hærder ikke. Det handler om at gøre andre fortræd Næste artikel BUPL i replik: Pædagogmanglen løses ikke ved at vride armen om på lederne for at ansætte flere assistenter BUPL i replik: Pædagogmanglen løses ikke ved at vride armen om på lederne for at ansætte flere assistenter