Kummerlige forhold i en blødende chaufførbranche

DEBAT: National fortolkning af uklare, liberaliserede EU-regler er uhensigtsmæssigt og medvirker til sørgelige arbejdsforhold for udenlandske lastvognschauffører. Det skriver MEP Ole Christensen (S).

Af Ole Christensen (S)
Medlem af Europa-Parlamentet

I DR-programmet "21 Søndag" kunne vi forleden se en uhyggelig udnyttelse af udenlandsk arbejdskraft på de danske veje. Lastvognschauffører lever på rastepladser og bliver presset helt i bund med dårlig løn og manglende rettigheder. Tænk engang, i år 2012 i Danmark er der en gruppe arbejdstagere, der arbejder under så kummerlige forhold! Det er pinligt, og det skal stoppes.

En af årsagerne til problematikken er uklare EU-regler. Jeg arbejder for at få sat en bremse for den skadelige cabotagekørsel, stoppe bagmændene og for at få ordentlige forhold for chaufførerne.

Skruppelløse arbejdsgivere udnytter reglerne 
Lastvogne fra Rumænien, Polen og andre østeuropæiske lande fylder i stigende grad på de danske landeveje. De er ansat af skruppelløse arbejdsgivere i Danmark, der er ligeglade med chaufførernes løn- og arbejdsforhold. Desværre er det alt for let at omgås reglerne inden for den såkaldte cabotagekørsel uden decideret at gøre noget ulovligt.

Cabotagekørsel er transport inden for et andet lands grænser. Reglerne er sådan, at en chauffør, der sætter et internationalt læs af i eksempelvis Danmark, må køre tre ture på syv dage, før chaufføren skal forlade Danmark igen. Et udbredt problem er, at cabotage-chaufførerne vender om lige på den anden side af grænsen, og så kører de varekørsel i Danmark igen. Denne fortolkning af EU-reglerne er meget uhensigtsmæssig.

Det kan vi gøre for chaufførerne
Desværre fortolkes reglerne ikke ens mellem EU-landene. I Danmark har vi en relativt liberal tolkning. Jeg mener, at vi nu og her skal indføre en karensperiode: Hvis man gør brug af reglen om tre ture på syv dage, så skal det betyde, at man ikke kan få ret til at køre tre nye ture ved bare at krydse grænsen. Der skal være en karantæne på syv dage efter aflæsning af internationalt læs, før man kan krydse grænsen igen. Det vil være et solidt værktøj for de danske myndigheder i kampen mod den systematiske udnyttelse af især østeuropæiske chauffører. 

Beklageligvis har den ansvarlige Transportkommissær i EU, Siim Kallas, meldt ud, at transportsektoren og særligt cabotagereglerne står over for en yderligere liberalisering, når reglerne skal revideres i 2014. Jeg vil kæmpe med næb og klør imod, at dette sker, og at vi i stedet får nogle mere klare regler. Derfor har jeg sammen med Emilie Turunen og Bendt Bendtsen afkrævet svar på, hvorfor Kallas vil gøre dårlige regler endnu dårligere. 

Vi kan ikke isolere cabotagekørsel fra arbejdsmarkedspolitikken. Det er et EU-anliggende at kæmpe for gode forhold for alle chauffører i EU og mod social dumping. Derfor har jeg også henvendt mig til Kommissionen for at få konkrete bud på, hvordan de nuværende regler kan håndhæves bedre, så man ikke kan spekulere i dem. Jeg arbejder for at få chaufførerne ind under udstationeringsreglerne, som vi er i gang med at revidere i Arbejdsmarkedsudvalget. Udstationerede chauffører, der kører i et andet land end deres eget, skal nyde de samme løn- og arbejdsvilkår som lokal arbejdskraft, så konkurrencen sker på lige vilkår. Det vil give Danmark endnu et konkret værktøj imod plattenslagerne og dermed piratkørsel på de danske veje.

En blødende branche
Lige nu bløder den danske transportbranche. Især er det de mindre og mellemstore vognmænd, der lider under reglerne. Siden 2008 har branchen mistet intet mindre end 8000 job. Alt imens er der plattenslagere, der skummer fløden på andres ulyksaligheder. De chauffører og vognmænd, der ikke presser reglerne, er hårdt ramt af den umulige konkurrence. Det er klart, at man må stramme op i forhold til kontrol af vejene.

Der er kun én vinder i chaufførbranchen, og det er de skruppelløse vognmænd, der bøjer reglerne. Chaufførerne, skattefar og almindelige bilister er taberne i en rådden branche. Udenlandske chauffører tør ikke stille krav, fordi de er bange for at miste deres job. Og det forstår man jo godt i disse tider. Indtægterne forsvinder i de forkerte lommer, og sikkerheden på vejene er i fare på grund af chaufførernes manglende søvn. Det her er pinligt for Danmark i 2012!

Forrige artikel Alle skal tage ansvar for praktikpladserne Alle skal tage ansvar for praktikpladserne Næste artikel Er der en vej ud af dagpengekrisen? Er der en vej ud af dagpengekrisen?