Kvoter er en tikkende bombe under skolepraktikken

DEBAT: Mangelen på praktikpladser er alarmerende, men erhvervsskolerne kan reelt ikke tilbyde god skolepraktik, for reglerne er for rigide. De skal laves om nu, skriver Jørn Ibsen, direktør for Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne.

Af Jørn Ibsen
Direktør, Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne

Manglen på ordinære praktikpladser er desværre fortsat alarmerende. Derfor skal vi hurtigst muligt finde andre holdbare løsninger, ellers bliver taberne, ikke alene en hel årgang af unge der akut står uden praktikplads, men også alle de tusindvis af unge der står foran at skulle i gang med en erhvervsuddannelse - og manglen på faglærte vil ramme os alle som en boomerang, når vi om ganske få år står uden den uddannede arbejdskraft, vores erhvervsliv og videre samfundsudvikling er fuldstændig afhængige af.

Men hvad skal der til for at løse manglen på praktikpladser? Bonusordningen på 50.000 til de virksomheder, der opretter nye praktikpladser i 2010, er et prisværdigt tiltag. Men vi har aldrig helt troet på, at det ville skabe markant flere praktikpladser, hvilket det eller ikke har vist sig at gøre. Det er desværre ikke realistisk at forestille sig, at en virksomhed alene på baggrund af et mindre økonomisk tilskud vil ansatte en ny elev, hvis virksomhedens ordrebøger i øvrigt er tomme.

Der skal andre initiativer til - initiativer der er mere langsigtede og som sikrer, at vores unge kan færdiggøre deres uddannelser uafhængig af de verdensøkonomiske konjunkturer.

God skolepraktik er reelt ikke muligt
P.t. er løsningen en fleksibel skolepraktik af høj kvalitet, der tilbyder eleverne en så virkelighedsnær praktikplads som muligt. Men det kræver, at politikerne her og nu ændrer den nuværende lovgivning omkring skolepraktik, ellers har skolerne ikke en jordisk chance for at løse opgaven. Som reglerne er skruet sammen i dag, er det reelt umuligt for skolerne at tilbyde eleverne attraktive skolepraktikpladser af høj kvalitet.

Det skyldes bl.a., et ufleksibelt kvotesystemet, der tildeler eleverne skolepraktikpladser ud fra et cpr-nummer-baseret system. Systemet er meget stift og gør det i praksis umuligt for skolerne at investere i etableringen af virksomhedsnære praktikmiljøer, hvilket er ret krævende.

Kvotesystemet er en tikkende bombe under skolepraktikkens succes og skal ændres her og nu. Skolerne vil nemlig rigtig gerne i gang med at etablere praktikpladserne, de kan bare ikke under de nuværende regler.

Politisk handling nu
Et andet stort problem er, at en række elever, der er skolepraktik-parate, bliver skræmt væk, allerede inden de kan komme i gang. Det skyldes den obligatoriske karens-periode forud for praktikken, der kræver, at eleverne gennemfører endnu et grundforløb - inden for et helt andet fag - end det de er i gang med. Det får ikke alene mange elever til helt at opgive, det gør det også meget vanskeligt for skolerne at planlægge undervisningen, og til hvad nytte, kan man spørge sig selv?

Situationen er meget alvorlig, og de ansvarlige politikere må gribe til handling her og nu og få ændret reglerne for skolepraktikken. Vi tilbyder gerne vores ekspertise, så processen kan blive sparket i gang.

Målet er hurtigst muligt at få skabt reelle muligheder for at skabe praktikpladser ude på skolerne, så vi kan tilbyde vores unge en så virkelighedsnær og attraktiv skolepraktik som muligt.

Forrige artikel Der er gode grunde til at råbe "Ulven kommer" Næste artikel Ligestilling uden kvoter