Det misbrugte opsving

DEBAT: Ledigheden faldt, men flere kom på offentlig forsørgelse. Det er bagsiden ved opsvinget, mener direktøren for A-kassernes Samvirke. Hurtige reformer løser ikke de nuværende problemer, for forsørgelsessystemerne hænger sammen.

Af Verner Sand Kirk
Direktør, A-kassernes Samvirke

Før finanskrisen gik det "ufatteligt" godt med dansk økonomi og beskæftigelse. I 2008 var ledigheden stort set udryddet som problem, og beskæftigelsen var større end nogensinde før.

Regeringen har forståeligt nok brystet sig af, at deres økonomiske politik og beskæftigelsesindsats er forklaringen på denne enestående fremgang. At det går knap så godt nu, vil de ikke have medansvar for. Det er finanskrisens skyld.

Hvis man kradser lidt i lakken er medaljen imidlertid knap så imponerende:

For trods hidtil uset medvind i de økonomiske konjunkturer lykkedes det ikke samlet set at gøre noget effektivt ved en stadig stigende udstødning fra arbejdsmarkedet. Tværtimod.

I efteråret 2008 blev al snak om strukturel ledighed, og at mange ledige nok ikke kan eller vil arbejde gjort til skamme. Bortset fra de, som kortvarigt fik dagpenge i forbindelse med jobskifte, var der stort set ingen ledige tilbage.

Offentlig forsørgelse steg
Men! Uanfægtet af en exceptionel højkonjunktur blev der fortsat flere offentligt forsørgede udenfor ledighedsstatistikken i de aldersgrupper, som normalt betragtes som en del af arbejdsstyrken.

Grunden til at dette ofte overses i debatten er, at man tog to årgange ud af statistikkerne ved at efterlønsreformen fra 1998 med virkning fra 2004 gradvist sænkede folkepensionsalderen fra 67 år til 65 år. Begrundelsen for dette var bl.a. at de fleste over 65 alligevel var på efterløn eller førtidspension, og at en sænkning af pensionsalderen kunne frigøre job til andre. Havde man ikke gjort det, ville der jo også have været endnu flere på førtidspension og efterløn i dag. Og i øvrigt besluttede man i velfærdsforliget at folkepensionsalderen om nogle år igen sættes op til 67 år.

Forbundne kar
Det har ikke skortet på velmente initiativer for at bryde den onde cirkel. - Efterlønsreform, førtidspensionsreform, fleksjob, kontanthjælpsloft, starthjælp, sygedagpengereformer, kommunalisering af beskæftigelsesindsatsen, kampagner om det rummelige arbejdsmarked osv. Seneste initiativ er en kampagne i aviser og på tv om, at de syge skal gå på arbejde.

Som tallene viser, er der da også blevet færre på nogle ordninger, men der er bare blevet endnu flere på andre. Systemet synes altså at fungere som forbundne kar. Hvis man strammer på en ordning, bliver der tilsyneladende bare tilsvarende flere på andre ordninger. De indimellem febrilske tiltag og reformer, man har gennemført på de enkelte områder, har samlet set ikke virket!

Ro på hurtige reformer
Det bør mane til eftertanke og besindelse i forhold til, at vi dagligt præsenteres for forslag om, at der skal strammes og reformeres på snart den ene og snart den anden ordning. Den ene dag kan en afskaffelse af efterlønnen spare staten for mange mia. kr. og få mange flere i arbejde. Næste dag er det førtidspensionen, der står for skud, og næste dag igen er det fleksjobordningen.

I en tid, hvor ledigheden stiger, er den eneste sikre effekt af f.eks. at afskaffe efterlønsordningen, at der bliver flere på arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge, kontanthjælp eller førtidspension.

Derfor bør man holde roen i forhold til de ændringer, som allerede er besluttet i velfærdsforliget, og bruge energien til af udvikle en samlet strategi for, hvordan vi kan få stoppet udstødningen fra arbejdsmarkedet til de mange offentlige forsørgelsesordninger.

Ikke mindst er der brug for at finde veje til få indrettet vilkårene og kravene på arbejdsmarkedet, så det rummelige arbejdsmarked bliver virkelighed og ikke kun noget, der indgår i kampagner og festtaler.

  2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
A-dagpenge 110 111 135 135 117 88 61 40 83
Kontanthjælp, ledige 21 21 24 26 24 21 17 12 18
Kontanthjælp, øvrige 88 88 85 78 74 61 55 53 51
Folkepension 65-66 år 0 0 0 6 54 97 107 115 124
Førtidspension 259 264 264 262 253 243 242 245 245
Efterløn 159 165 175 180 162 144 140 138 133
Overgangsydelse 20 16 11 7 4 1 0 0 0
Flexjobordningen**) 6 10 16 23 28 34 36 40 43
Revalideringsydelse 27 26 26 24 22 19 18 16 15
Sygedagpenge 64 66 70 72 73 73 79 81 84
Sum 754 768 805 813 811 782 755 740 796

Forrige artikel En aktiv indsats kan frigøre økonomi i kommunerne Næste artikel Førtidspension bliver næste skridt Førtidspension bliver næste skridt