Borgmester: Christiansborg skal tage del i at droppe detailstyring i ældreplejen

DEBAT: Hvis Christiansborg viser kommunerne den samme tillid, som vi viser vores ansatte i ældreplejen, kan vi komme bureaukratiet til livs, skriver Københavns sundheds- og omsorgsborgmester.

Af Klaus Mygind (SF)
Stedfortrædende sundheds- og omsorgsborgmester, Københavns Kommune

Hvor mange minutter blev der brugt på at give fru Hansen støttestrømperne på onsdag i forrige uge? Og hvad med den personlige hygiejne – var den klaret på de fire minutter, som var afsat?

Den slags spørgsmål har medarbejdere i hjemmeplejen i mange år været vant til at skulle bruge tid på. Men med vores tillidsdagsorden har vi gjort det muligt at have mere fokus på, om fru Hansen får den rette hjælp.

Det giver mere nærhed. Tillid og nærhed går nemlig hånd i hånd. Som kommune arbejder vi for hver dag at give borgerne den bedst mulige hjælp og omsorg.

Det gør vi bedst ved at give vores medarbejdere mulighed for at bruge deres faglighed på at møde og imødekomme den enkelte borger og hans eller hendes behov. Ikke ved at lade bunker af skemaer og stopure styre deres tid.

Ikke nyt med krig mod tjeklister
Derfor var det skønt at høre, at statsminister Mette Frederiksen (S) ved Folketingets åbning meddelte, at regeringen vil lave en nærhedsreform, der skal give mere nærhed og rum til faglighed for de ansatte i den offentlige sektor. Det skal være slut med kontrol og regeltyranni, forstod man.

Mette Frederiksen er dog ikke den første statsminister, der har erklæret krig mod tjeklister og minuttællere i den offentlige sektor.

Jeg skal derfor se det, før jeg tror det. Særligt fordi mange af de dokumentations- og administrationskrav, der har tynget ældreområdet de seneste år, kommer fra Christiansborg.

Jeg vil ikke lyde utaknemmelig, for selvfølgelig har vi i Københavns Kommune været glade for de tiltrængte indsprøjtninger, der de senere år er kommet til ældreområdet.

Men desværre følger der ofte en masse bureaukrati med ind i kommunen, når der eksempelvis søges puljemidler og lignende.

Prøv med tillid
Ansvaret for at bruge tiden fornuftigt og ikke spilde kræfter på for meget papirarbejde ligger dog ikke kun på Christiansborg – slet ikke.

Vi skal i kommunerne sikre, at borgerne får mest mulig velfærd for de ressourcer, som vi har til rådighed. I København har vi allerede ryddet rigtig meget unødig tidsregistrering og minuttyranni af vejen, siden Borgerrepræsentationen i 2012 vedtog tillidsdagsordenen.

Løbende går vi konkrete regelsæt, politikker og arbejdsgange efter med en tættekam, og det overflødige skæres fra. Det har betydet 75 procent færre "retningsgivende dokumenter" og kun ni fælles mål i stedet for 60.

Vi har blandt andet indført såkaldte besøgsblokke, så hjælpen til fru Hansen ikke bliver delt op i minutsatser, men er samlet i én blok, hvor hun og hendes hjælper har frihed til at bestemme, hvad hjælpen mere præcist skal bestå af.

Så kan medarbejderne bruge tiden på den nære målrettede hjælp – og ikke på at sætte flueben i tidsregistreringsskemaer.

Tag del i at droppe detailstyring
For nylig har vi afprøvet konceptet straksudlevering af hjælpemidler til borgere på Østerbro.

Ved at lade sosu-personale udlevere mindre hjælpemidler som for eksempel støttestrømpepåtager uden først at skulle igennem visitationen har vi sparet en masse papirarbejde, og både borgere og medarbejdere er gladere. Det er erfaringer, som vi nu skal udbrede til resten af byen.

Når vi i København har valgt at sætte tillid højt og droppe detailstyring, så er det, fordi vi ønsker at give mere tid til nærhed og styrke arbejdsglæden hos medarbejderne.

Hvis Christiansborg kunne vise kommunerne lige så meget tillid, som vi i København viser vores medarbejdere i ældreplejen, så kunne vi komme meget overflødigt bureaukrati til livs.

Forrige artikel Forbundsformand: Det kræver politisk vilje at sikre folk en værdig alderdom Forbundsformand: Det kræver politisk vilje at sikre folk en værdig alderdom Næste artikel Lederaktører:  Gør ledelse til en bære­bjælke i regeringens nærhedsreform Lederaktører: Gør ledelse til en bære­bjælke i regeringens nærhedsreform