Erhvervsskoleelever: Verdensmål er hverdagsmål og ikke bare temauger

Vi bør i langt højere grad tænke FN’s 17 verdensmål ind i vores uddannelsessystem. Verdensmål er mere end bare temauger om den grønne omstilling. De er essentielle for, hvordan vi i fremtiden bliver bevidste om, hvordan vores arbejde påvirker verden, skriver Kaja Thilde Nielsen.

Af Kaja Thilde Nielsen
Næstformand, Erhvervsskolernes Elevorganisation

Vi har en hel generation nysgerrige erhvervsskoleelever med mod på at udvikle, producere og ændre verden både fra erhvervsuddannelserne og gymnasierne.

Vi har brug for at få verdens problemer - og løsninger - ind under huden på eleverne gennem hele deres uddannelse og vise sammenhængen mellem virkeligheden og verdensmålene.

Nuværende elever har et enormt blik på deres fremtid og en vision for, hvad deres uddannelse skal bruges til. Det er derfor vigtigt, at vi integrerer verdens fremtid i alle fag og alle emner. Vi skal vise unge elever, at verdensmålene er hverdagsmål.

Implementer målene i undervisningen

Det er ikke noget, der skal overtage den nuværende undervisning, men hvis vi sørger for at have målene i baghovedet til hver en tid, skal landets elever og studerende nok sørge for, at problemerne bliver til løsninger; at vi sammen kan gå en lys tid i møde. Men vi har brug for undervisning, råderum og kreativitet til at vise, hvad vi kan.

Mange er allerede begyndt at kigge på, hvordan uddannelserne kan bidrage til udviklingen. Rundt om i landet implementerer skoler temauger med verdensmålene i fokus.

Forestil jer, frisk ud af folkeskolen, elever starter på erhvervsuddannelserne. I grundforløb 1 har de en temauge om FN’s verdensmål. Derefter er målene glemt. Det bliver en skjult tanke bagerst i hovedet på eleverne, at de skal huske at tænke på planeten i deres materialeforbrug.

Verdensmål skal ind under huden

Verdensmål er mere end det, mere end temauger og grøn omstilling. De er hverdagsmål påvirket af alt, hvad vi gør, og de indeholder desuden emner som ligestilling, kvalitetsuddannelse og anstændige jobs. Emner, der er helt essentielle, at vi løser for at sikre elevernes trivsel på uddannelsessteder og arbejdspladser.

Derfor er det også nødvendigt at have uddannelsesplaner, der viser tydeligt, hvordan arbejdet skal foregå. Der skal være en samlet uddannelsesplan for, hvordan alle landets erhvervsskoleelever lærer emnet at kende, og hvordan man inkorporerer målene i alle fag.

Dette skal blandt andet ske ved at sørge for lærere, der er uddannet i verdensmålsformidling. Vi har brug for undervisere, der både brænder for det fag, de underviser i, og for elevernes nysgerrighed for et bedre samfund. Vi har også brug for at indtænke verdensmålene i vores projekter, både som en del af undervisningen og som en del af større opgaver.

Tænk verdensmål på lige fod med metode og cases

En særlig ting ved erhvervsskolerne er vores mange projekter og produkter. Her er det oplagt at indtænke de 17 mål, og hvordan vores opgave lever op til målsætningen. Når der skal laves opgaver på skolerne, skal produkternes indvirkning på samfundet indtænkes på lige fod med metodeovervejelser og usecases.

Det er naturligvis ikke nok blot at tænke over, hvordan det, vi gør, lever op til vores forpligtelser. Men ved at eleverne indtænker verdensmålene i deres arbejde, sikrer vi, at de bliver bevidste om, hvordan deres arbejde påvirker verden, og at de bliver inspireret til at opdage og løse flere af verdens udfordringer ved hjælp af netop deres fag og kompetencer.

Den bedste måde at give eleverne og samfundet det, vi alle har brug for, er at inddrage alle parter i beslutningerne.

Kun eleverne ved, hvordan deres nysgerrighed bedst pirres. Lærerne kender faget, eleverne skal lære, arbejdsmarkedets parter kan påvirke arbejdspladserne i en positiv retning, og lederne kan sørge for en positiv skolekultur med fokus på ligestilling, trivsel og klassesammenhold.

Vi har brug for alle til at sørge for et uddannelsessystem, der understøtter eleverne i deres arbejde og nysgerrighed for et trygt samfund og en bedre verden.

{{toplink}}

Forrige artikel Erhverv Aarhus: Regeringens handlingsplan for verdensmålene mangler konkret handling Erhverv Aarhus: Regeringens handlingsplan for verdensmålene mangler konkret handling Næste artikel Røde Kors: Sociale og økonomiske systemer er afgørende faktorer for klimafordrivelse Røde Kors: Sociale og økonomiske systemer er afgørende faktorer for klimafordrivelse