Venstre: Bedre og billigere togdrift

TRANSPORTDEBATTEN: Det vil være sund fornuft at omdanne DSB til en privat operatør i form af et aktiselskab. Det vil sikre et mere effektivt og smidigt DSB, skriver Venstres Kristian Pihl Lorentzen.

Af Kristian Pihl Lorentzen
Trafikordfører for Venstre

Det er Venstres klare mål, at vi skal have en bedre og billigere togdrift i Danmark til gavn for passagerne og skatteyderne.

Et af de afgørende midler til at nå dette mål er mere konkurrence på banen frem for at holde fast i DSB's monopol på 85 procent af togdriften.

Det er et stort paradoks, at skatteyderne betaler DSB i omegnen af 4,5 mia. kr. om året samtidig med at billetpriserne stiger og passagernes tilfredshed viger.

Dette paradoks kan og skal vi håndtere politisk.

10-årig udbudsplan
Venstre foreslår sammen med andre blå partier, at der udarbejdes en 10-årig plan for udbud af togdriften i passende pakker, så vi sikrer en god sammenhæng i togkørslen.

Desuden skal vi i udbudsplanen tage højde for planlagte anlægsarbejder på jernbanen, herunder elektrificeringen og udrulningen af det store signalprojekt.

Derfor skal vi ikke udbyde det hele på en gang. I forbindelse med de enkelte udbud er det vigtigt, at vi politisk definerer den service og de rettigheder, passagerne som minimum har krav på.

Eksempelvis i forhold til overholdelse af køreplaner, der skal opfattes som et løfte til passagerne.

Desuden skal der levnes plads til, at de vindende operatører selv udvikler deres service. Ganske på samme måde, som da Arriva indførte internetadgang i deres tog.

Spørg til prisen, både på fede og magre strækninger
Planen vil indebære, at vi senest i 2024 har fået spurgt til prisen på alle strækninger i Danmark.

På nogle af strækningerne skal operatørerne have penge for at køre tog, fordi passagergrundlaget er tyndt.

Men da vi ubetinget ønsker et sammenhængende Danmark, skal der fortsat køres tog til Tønder, Thisted og Frederikshavn.

På andre strækninger er passagerpotentialet så stort, at operatører skal betale for at få lov at køre med tog med deraf følgende billetindtægter.

Det gælder for S-togsdriften i hovedstaden samt strækningen mellem Aarhus og København.

I begge tilfælde er det vigtigt at få fair konkurrence med deraf følgende bedre service til en billigere pris.

Udbred et fantastisk resultat
Det er bevist i praksis, at der er store gevinster at høste gennem mere konkurrence.

Rigsrevisionen har gransket resultatet af udbuddet i Midt- og Vestjylland. I perioden fra 2003 til 2010 har staten, og dermed skatteyderne, sparet mere end 300 mio. kr. samtidig med, at servicen til passagerne har fået et mærkbart løft. 

Dette fantastisk gode resultat skal vi naturligvis brede ud til resten af landet i de kommende år.

Men på en klog måde, så vi sikrer kvalitet, sammenhæng og fair konkurrence på banen.

Vi skal også tage ved lære af erfaringerne i andre EU-lande, hvor konkurrence på banen har medført bedre og billigere togdrift samt vækst i antallet af passagerer.

Lyt til produktivitetskommissionens råd
Senest har regeringens produktivitetskommission anbefalet, at vi politisk beslutter os for mere konkurrence på banen, så vi øger effektiviteten.

Jeg noterer med tilfredshed, at DSB's nye ledelse har igangsat en målrettet genopretning og effektivisering af den store gældstyngde og ineffektive virksomhed.

Det er også nødvendigt, hvis DSB skal have nogen eksistensberettigelse på længere sigt.

I alle dele af samfundet er vi nødt til at effektivisere og køre længere på literen.

Det gælder også for togdriften, der kan få et nyt spring fremad gennem øget konkurrence.

Det kan derfor undre, at transportministeren ignorerer produktivitetskommissionens råd og i stedet lægger op til en forlængelse af DSB's monopol, når de nuværende togkontrakter udløber i 2014 og 2015.

Jeg håber dog fortsat, at regeringen er indstillet på at indgå en bred politisk aftale i foråret 2014 om mere konkurrence på banen i de kommende år.

DSB som privat operatør
Venstre ønsker også, at DSB omdannes til et aktieselskab, der på sigt slipper for de snærende, tætte bånd til staten ved at private investorer gradvist køber andele i selskabet.

Et fuldt privatiseret og effektiviseret DSB vil stå langt stærkere i fremtidens skærpede konkurrence på banen i kølvandet på EU's fjerde jernbanepakke.

Tiden er inde til at sætte klare politiske pejlemærker for togdriften med hensyn til service, organisering og effektivitet.

Det har passagerne, skatteyderne og de ansatte hos DSB krav på. Det handler ikke om ideologi.

Det handler om sund fornuft og rettidig omhu.

Forrige artikel EL: Lav en langsigtet kontrakt med DSB EL: Lav en langsigtet kontrakt med DSB Næste artikel Transportdebatten retter lyskeglen mod DSB Transportdebatten retter lyskeglen mod DSB