Transportdebatten retter lyskeglen mod DSB

TRANSPORTDEBATTEN: Det overordnede emne for årets første Transportdebatten er DSB. Otte nye debattører står klar med knivskarpe indlæg over de næste fire uger.

Slutningen af 2013 var igen en tid med meget fokus på DSB.

Forsinkelser og en alt for høj aflysningsprocent i forhold til de erklærede mål skabte negativ opmærksomhed om DSB. Det sker i en tid, hvor DSB's kontrakt med staten står til genforhandling.

Desuden har Produktivitetskommissionen udgivet en rapport om den danske infrastruktur og transportpolitik.

Kommissionens anbefalinger lyder blandt andet på, at der er behov for mere konkurrence på det infrastrukturelle område.

En anbefaling, der i højeste grad knytter sig til hele diskussionen om DSB og dennes kontrakt med staten.

Alt dette, og meget mere om DSB, sætter Transportdebatten fokus på de næste fire uger. Her vil otte debattører skrive to indlæg hver. Du kan læse mere om de otte debattører herunder:

Jette Gotsche er landsformand for Cyklistforbundet, der arbejder for forholdene for cyklister i hele landet. Cyklistforbundet kæmper for at fremme mobilitet og fremkommelighed for cyklister, ligesom trafiksikkerheden for "de bløde" trafikanter står højt på dagsordenen.

Michael Randropp er talsmand for Pendlerklubben Kystbanen, der arbejder for at sikre, de mange pendlere langs kystbanen også bliver hørt og taget med i beslutningsprocesserne om udformningen af infrastrukturen. Pendlerklubben og Michael Randropp har flere gange udtrykt utilfredshed med DSB Øresund, der står for togdriften på Kystbanen.

Kristian Pihl Lorentzen (V) er medlem af Folketinget for Venstre og i øjeblikket medlem af Transportudvalget. Han er også sit partis trafikordfører. Kristian Pihl Lorentzen har været medlem af Folketinget siden 2007 og har blandt andet udgivet to publikationer om transportpolitik, nemlig "Hvor der er vilje, er der en vej - transportpolitiske visioner for Danmark" fra 2010 og "På sporet af Danmark - jernbanen før, nu og i fremtiden fra 2013.

Henning Hyllested (Ø) er medlem af Folketinget for Enhedslisten og trafikordfører for partiet. Henning Hyllested blev valgt til Folketinget i 2011. Forinden arbejdede han ved Esbjerg Havn, ligesom han var medlem af 3F Esbjerg Transport.

Claus Omann Jensen (V) er nyvalgt borgmester i Randers Kommune, hvor han fra årsskiftet overtog posten fra socialdemokraten, Henning Jensen Nyhuus. Han ejer en møbelvirksomhed i Randers, og han er uddannet cand.merc.jur.

Thomas Øster er administrerende direktør i Arriva, men skriver som formand for foreningen Dansk Tog. En forening, der blandt andet arbejder for at sikre en effektiv dansk jernbanesektor.

Andreas Steenberg (R) er trafikordfører for Radikale, og det har han været siden valget i 2011, hvor han overtog hvervet fra Johs. Poulsen. Andreas Steenberg er valgt til Folketinget i Vestjyllands Storkreds og har været medlem siden 2011.

Carl Holst er siden 2007 regionsformand i Region Syddanmark. Han er samtidig næstformand for Danske Regioner. Han er tidligere formand for Venstres Ungdom, ligesom han har været amtsborgmester for det daværende Sønderjyllands Amt.

Disse otte vil på skift skrive debatindlæg, men du kan naturligvis også bidrage til debatten - enten med replikker til indlæggene eller med selvstændige synspunkter om transportpolitik. Bidrag kan i så fald sendes til bomholt@altinget.dk. 

Forrige artikel Venstre: Bedre og billigere togdrift Venstre: Bedre og billigere togdrift Næste artikel DH: Togfond skal også hjælpe handicappede