V i opråb om coronakonsekvenser: Anerkend indenrigsluftfarten som et kollektivt transportmiddel

Pandemien har tæret på dansk luftfart, som har brug for stadig økonomisk støtte for at komme på rette kurs. Et skridt i den rigtige retning vil være at støtte indenrigsrejserne og anerkende dem som et kollektivt transportmiddel, skriver Hans Christian Schmidt (V).

Af Hans Christian Schmidt (V)
Luftfartsordfører

Da coronapandemien ramte os sidste år, oplevede mange erhverv, at deres forretning med ét blev forandret fra den ene dag til den anden, og de havde ikke længere det sædvanlige forretningsgrundlag.

Sådan har det også været for den danske luftfart. Som en direkte konsekvens af coronaen oplevede luftfarten fra den ene dag til den anden at skulle lukke helt ned – og som en konsekvens heraf stod mange medarbejdere i branchen til at blive fyret, da kundegrundlaget dermed samtidig var væk.

Det er for mange af os en selvfølge, at vi hurtigt kan komme fra A til B ud i verden og indenrigs i Danmark ved at hoppe på et fly. Med ét blev dette forandret. Nu står vi så her lidt over et år senere og må gøre op, hvilke konsekvenser den manglende rejseaktivitet har gjort for luftfartsbranchen.

Allerede i juni sidste år stod det for Venstre meget klart, at vi måtte gøre noget, hvis vi ikke skulle tabe endnu dygtige medarbejdere på gulvet i en respekteret branche.

Vi fik derfor på tværs af Folketingets partier hjulpet branchen med en meget nødvendig luftfartspakke – for at holde branchen nogenlunde på vingerne – bogstaveligt talt. Men krisen har sat sit tydelige præg på branchen. Det må vi erkende.

Vi må erkende, at der stadig er et stykke vej til at få den rejseaktivitet, som vi før krisen kunne se hver dag, tilbage. Der kan gå tid, før branchen er tilbage på fuld kraft. Jeg mener derfor også, at vi er forpligtiget til at hjælpe branchen yderligere.

Kigger vi ud i Europa og særligt til vores naboer i Sverige og Norge, synes den danske indenrigsflytrafik også at have været mere udfordret. For mens vi har måttet se på, hvordan de danske lufthavne har måtte lukke ned for flytrafikken det seneste år, så har blandt andre Sverige og Norge formået at holde deres flytrafik oppe.

Anerkend indenrigsluftfart som kollektiv transport
Med et passagertal langt under det normale har vi det sidste år desværre været vidner til massive fyringer i branchen blandt piloter, kabinepersonale og flyteknikere- og mekanikere.

Det er nu vigtigt, at vi ikke mister flere kompetente medarbejdere. Piloten, kabinepersonalet og mekanikeren har været nødsaget til at finde job i andre brancher. Og måske vender de ikke tilbage igen.

Vi må ikke stå om et stykke tid og så pludselig mangle piloter og andet flypersonale, fordi de under coronakrisen er blevet tvunget ud i nye erhverv og ikke har kunnet opretholde deres certifikater og træning og dermed aldrig vender tilbage til branchen.

For også at nævne, at det koster penge at klargøre de mange fly, som har været i dvale det sidste år. Også her skal der personale til. Men hvad nytter det, hvis personalet er væk?

Jeg mener også, at det er vigtigt at hjælpe indenrigsflyvningerne på vej, som vil hjælpe vores mindre lufthavne på tværs af Danmark gennem krisen. Vi har med luftfartspakken indført sociale rabatter på en række billetter. Men vi bør overveje, om de skal gøres mere permanent.

Skal nok komme på vingerne igen
Jeg mener, at indenrigsluftfarten bør anerkendes som et kollektivt transportmiddel og tildeles samme forhold og ordninger som den øvrige kollektive transport.

En klassificering af dansk indenrigsluftfart som kollektiv transport vil udover luftfartsselskaber også hjælpe genstart af de regionale lufthavne samt styrke tilliden til dansk indenrigsluftfart.

Jeg er optimistisk omkring, at mange solhungrende danskere igen vil flyve mod sydens sol. Men vores adfærd har også ændret sig. Så mens her og fru Danmark igen vil flyve syd på, vil mange forretningsmøder formentlig fremover blive afholdt virtuelt.

Sammen med de luftfartspakker, som vi allerede har aftalt på tværs af partier i Folketinget, og en villighed til forsat økonomisk støtte til branchen under genstarten, er jeg sikker på, at vi nok skal få luft under vingerne på den danske luftfart igen.

Vi må ikke svigte branchen og de mange dygtige medarbejdere, som holder gang i et vigtig erhverv.

Forrige artikel Københavns Lufthavn: Positionen som nordeuropæisk trafikknudepunkt er ikke naturgiven Københavns Lufthavn: Positionen som nordeuropæisk trafikknudepunkt er ikke naturgiven Næste artikel Regionsrådsformand og syv borgmestre: Reducer trafikstøjen, hvor den plager mest og flest Regionsrådsformand og syv borgmestre: Reducer trafikstøjen, hvor den plager mest og flest