V: Lav en national togstationsplan

TRANSPORTDEBATTEN: Der skal laves en national stationsplan for at kortlægge forfatningen af alle landets togstationer, skriver Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Af Kristian Pihl Lorentzen
Trafikordfører for Venstre

På mit store togtogt Danmark rundt i sommeren 2012 fik jeg lejlighed til at sætte mig grundigt ind i situationen omkring de mange jernbanestationer.

Nogle af de 298 stationer, DSB råder over, er i flot stand og står som præsentable "indgangsporte" til jernbanen.

Det gælder eksempelvis Fredericia Station, der bl.a. har en indbydende, lys og ren tunnel under perronerne.

I den anden ende af skalaen kan jeg nævne Holbæk Station, der i juli 2012 var præget af års slitage samt en skummel tunnel med grafitti og en udpræget stank af urin.

National stationsplan
Jernbanen fortjener en ensartet høj standard, når det gælder stationerne.

Det kræver, at vi i en national stationsplan får kortlagt status for alle stationer og udarbejdet en samlet plan for opgradering af bygningerne til en god standard.

Desuden skal der i planen indgå et tilstrækkeligt antal P-pladser ved hver eneste station, så det bliver lettere og mere attraktivt for pendlere at tage toget.

Der er også brug for øget fokus på behovet for ordentlige og hygiejniske toiletforhold ved stationerne.

De steder, hvor et løft af renholdelsen er påkrævet, kunne man passende undersøge mulighederne for, at der i samarbejde med de stedlige kommuner indsættes kontakthjælpsmodtagere, som under kyndig ledelse i et nyttejob kunne gøre god fyldest ved en ekstraordinær rengøring af uhumske og uindbydende stationer.

Istandsættelse eller nedrivning
I forbindelse med udarbejdelsen af en national stationsplan skal man også tage stilling til hver eneste station - strækning for strækning.

Skal selve stationsbygningen bruges til jernbaneformål? Svaret er givetvis JA for alle de større stationsbyers vedkommende.

Andre steder er svaret NEJ. Ikke fordi togene skal ophøre med at standse, men fordi forholdsvis få passagerers behov i ventetiden kan opfyldes med læskure m.v. på selve perronen.

Hvis svaret er NEJ, er der igen to muligheder: Enten skal bygningen nedrives, specielt hvis den i forvejen er i meget dårlig stand. Eller bygningen skal istandsættes til en præsentabel standard og benyttes til andre formål såsom udlejning til liberalt erhverv eller indretning af lejligheder.

Lad private komme på banen
Jeg tror ikke på, at DSB eller Banedanmark som statslige virksomheder er de bedste til at stå for fremtidens drift af stationerne.

DSB skal koncentrere sig om at levere en bedre og billigere togdrift.

Banedanmark skal koncentrere sig om opgaven som jernbaneinfrastrukturforvalter.

I stedet skal vi lade private investorer i form af pensionsfonde og andre interesserede komme på banen ved oprettelse af et selskab, "Station Danmark A/S", der har til formål at eje og drive alle de stationer, som ikke skal nedrives.

Et sådant A/S kunne overtage stationerne fra DSB til markedspris efter et udbud, hvor der er indarbejdet klare betingelser vedrørende bygningernes og P-pladsernes funktion samt husleje i forhold til togdriften.

Resten af bygningsmassen skal sættes pænt i stand og udlejes på kommercielle vilkår.

Nettoprovenuet ved salg af stationerne kan passende bruges til nedbringelse af den store gæld hos DSB.

Det samme gælder provenuet for frasalg af nedlagte godsterminaler og nedlagte sporarealer m.v. ved stationerne.

Det er på høje tid, at vi får nytænkning på banen.

Forrige artikel Cyklistforbund: Hverdagscyklismen er udfordret Cyklistforbund: Hverdagscyklismen er udfordret Næste artikel EL: Gældssanering kan få DSB på fode igen EL: Gældssanering kan få DSB på fode igen