Cyklistforbund: Hverdagscyklismen er udfordret

TRANSPORTDEBATTEN: Cyklismen uden for hovedstadsområdet er kraftigt udfordret - blandt andet på grund af store problemer med at få cykler med i DSB's tog, skriver Jette Gotsche, landsformand for Cyklistforbundet.

Jette Gotsche
Landsformand, Cyklistforbundet

Som cyklist har man en stor fordel, hvis man bor i København og omegn.

Her er det nemlig muligt at tage cyklen med i S-toget - endda gratis - så den daglige transport kan kombineres med cykel/S-tog.

Rigtig praktisk, når man skal videre fra stationen for at komme til den endelige destination.

Ordningen er blevet så populær, at det specielt i myldretiden kan være svært at få sin cykel ind eller ud, men heldigvis er passagerne fleksible og hjælper hinanden. Et rigtigt godt initiativ fra DSBs side. 

Ikke alle tager cyklen med toget, men lader den stå ved stationen.

Mulighed for parkering
Der er mange steder, men nok specielt ved stationer en udbredt mangel på cykelparkeringspladser.

Gode cykelforhold er ikke bare gode cykelstier, men også mulighed for at parkere cyklen ved f.eks. forretninger, når der skal købes ind, og altså også ved stationen, når man skal med toget.

Der findes parkeringshuse for biler - hvorfor etablerer DSB ikke på tilsvarende måde parkeringshuse for cykler, hvor cyklen kan stå aflåst i tørvejr og med god belysning, når cyklen skal afleveres/afhentes?

Resultatet af manglende parkeringspladser er cykler, der står og flyder overalt til gene for ikke bare cyklisterne, men også gående, specielt dårligt gående og dem med barnevogn.

For at imødekomme en del af dette problem er DSB en af parterne i by- og pendlercykelprojektet i København og på Frederiksberg.

Tænk på hele Danmark
Tanken med by- og pendlercyklen er, at der altid står en cykel klar ved stationen, så man kan fortsætte rejsen på denne cykel, og dermed har man ikke behov for transport og parkering af egen cykel.

Desværre er by-pendlercyklen ikke så langt endnu, men tanken er god, og jeg håber, at konceptet får stor udbredelse ikke bare i hovedstadsområdet, men også i resten af Danmark.

Nogle S-togsstationer har cykelservice, hvor man kan aflevere cyklen inden kl. 9 og hente den igen i repareret stand efter kl. 16.

Nogle stationer har cykelpumper ved udgangene. I S-toget skal cyklen være i flexrummet først eller sidst i toget.

I nogle tog skal cyklen være i den vogn, der er nærmest København - altså først eller sidst i toget alt efter hvad vej du skal.

I nogle tog skal du have pladsbillet og i andre tog kan du ikke bestille pladsbillet. Dette er blot eksempler på, hvor komplekst det er at skulle have sin cykel med i toget.

Lang vej endnu
Men et sted er det helt umuligt at have sin cykel med, uanset hvor i Danmark man befinder sig, og det er i togbusserne.

Det gælder, ligegyldigt om det drejer sig om et kortvarigt nedbrud i jernbanedriften på nogle timer, eller om det gælder planlagt arbejde af flere måneders varighed. Dette er dybt kritisabelt.

DSB arbejder på nogle punkter på at tilbyde cykelvenlige forhold specielt i hovedstadsområdet, men der er helt klart plads til forbedringer, når man bevæger sig uden for hovedstaden.

Cyklen skal være et reelt alternativ til bilen, men med de nuværende tilbud fra DSB er der et godt stykke vej endnu.

Forrige artikel Pendlertalsmand: Gør DSB til et reelt alternativ til bilismen Pendlertalsmand: Gør DSB til et reelt alternativ til bilismen Næste artikel V: Lav en national togstationsplan V: Lav en national togstationsplan