V: Her er vores udspil til ”Transportvision 2025”

DEBAT: Danmark har brug for en vision for fremtidens godstransport. En ”Transportvision 2025”, der kan sikre, at danske vognmænd bevarer førerpositionen og en stærk konkurrencekraft såvel herhjemme som i resten af EU. Det skriver Kristian Pihl Lorentzen (V).

Af Kristian Pihl Lorentzen (V)
Trafikordfører 

Venstre ønsker, at Danmark – ude som hjemme – skal være kendt for effektiv godstransport i verdensklasse. Det kræver, at vi samarbejder tæt med alle transportbranchens aktører om at formulere en ”Transportvision 2025”.

"Transportvision 2025" skal have det overordnede mål, at de danske vognmænd bevarer en førerposition og stærk konkurrencekraft såvel herhjemme som i resten af EU.

For den samlede danske økonomi og jobskabelse er det vigtigt, at vores godstransport er effektiv og konkurrencedygtig. Dyr og ineffektiv transport gør os alle sammen fattigere. Vi skal derfor sikre ordentlige rammevilkår for transporterhvervet. Det gælder i hele EU – og det gælder i Danmark.

Herunder skal vi hele tiden være fokuserede på erhvervets konkurrencevilkår frem for at dænge vognmændene til med unødigt administrativt bøvl og unødvendige omkostninger.

Transport er grænseoverskridende i sin natur. Derfor har vi brug for klare fælles EU-regler, der kan sikre fair konkurrence. Men vi har også brug for, at vi nationalt sikrer et mildt erhvervsklima for danske vognmænd. Desuden skal snyd på vægten bekæmpes med effektive vejkontroller og mærkbare sanktioner ved lovbrud.  

Jeg ser frem til et samarbejde med transportbranchen om at formulere "Transportvision 2025" med tilhørende katalog over initiativer, der skal tages i EU, i Folketinget og hos branchen selv.

De dygtige danske vognmænd og deres veluddannede chauffører skal nok klare sig i konkurrencen, hvis vi får sikret fair rammevilkår for de kommende 10 år.

Nu er det vejenes tur
Den trafikale infrastruktur er blandt topscorerne i Dansk Industris årlige undersøgelser om de enkelte kommuners erhvervsklima.

Derfor bliver vi nødt til at anerkende, at det nu er vejenes tur efter mere end tre års meget ensidigt fokus på investeringer i den kollektive trafik. Vi skal fremtidssikre kapaciteten i de primære transportkorridorer samtidig med, at der sikres god vejmæssig opkobling til alle dele af landet.

Eksempelvis er det afgørende for væksten og jobskabelsen på længere sigt, at vi får fremtidssikret kapaciteten i Den Jyske Transportkorridor. Det kræver en helhedsorienteret og langsigtet planlægning af en jysk parallelmotorvej samtidig med, at der foretages den nødvendige udbygning af Østjyske Motorvej. Tilsvarende udfordringer findes i den øvrige del af landet. Det handler om effektiv transport af gods og personer.

Gode veje har afgørende betydning for kommuner og virksomheders vækstpotentiale. Derfor foreslår Venstre, at vi fremover skal fokusere mere på en konkret vurdering af vejprojekters potentiale til at sikre lokale arbejdspladser og vækst.

Mere gang i banegodstransporten og de blå motorveje
Vi skal ligeledes have mere gang i banegodstransporten. Det kræver givetvis yderligere investeringer i moderne kombiterminaler samt mere plads på skinnerne. Jeg er ikke i tvivl om, at den kommende faste Femern-forbindelse vil give et stort løft til gods på bane, når det gælder transittrafikken mellem Skandinavien og Tyskland.

Der er også potentiale for at styrke banegodstransporten på den jyske halvø. Det kræver blandt andet, at vi får løst et hængeparti mellem Padborg og Tinglev, hvor der er brug for dobbeltsporet bane.

I det hele taget skal vi fra dansk side anspore EU til at understøtte udbygning af banekapaciteten, hvor manglende sporkapacitet svækker mulighederne for gods på bane.

Vi skal også have blik for det store potentiale hos de danske havne. Kloge investeringer kan bidrage til, at det blive mere attraktivt at transportere gods med skib på ”de blå motorveje”.

Grønne – ikke tossegrønne
Den nuværende regering har den klare ambition at være EU’s ubestridte klimaduks. Herunder har regeringen indgået en klimapolitisk aftale med SF, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti, der forpligter Danmark på at reducere CO2-udledningerne med hele 40 procent inden 2020.

Dette krav ligger milevidt over EU’s mål om 20 procent. En sådan overimplementering vil uden tvivl koste tab af danske arbejdspladser på grund af dyrere transport og energi.

Venstre mener, at vi skal gå i grøn retning med små, fornuftige skridt, hvor vi hele tiden gør brug af ny teknologi og kloge grønne løsninger i hverdagen. Eksempelvis er modulvogntog en klog vej til en mere effektiv og grøn transport.

Vi skal derimod afholde os fra at gå dansk enegang og med lov i hånd forcere en tossegrøn udvikling, der koster dansk konkurrencekraft og får gode danske arbejdspladser til at fosse ud over grænsen til Sverige og Tyskland.

Forrige artikel 3F til Danske Speditører: God idé med logistikkommission 3F til Danske Speditører: God idé med logistikkommission Næste artikel Nøl er omsider afløst af forhandlinger Nøl er omsider afløst af forhandlinger