Transportdebatten sætter fokus på fremtidens godstransport

TRANSPORTDEBATTEN: Årets sidste runde af Transportdebatten sætter fokus på udfordringerne for fremtidens godstransport. Mød hele debatpanelet her.

Godstransporten er i fokus i årets sidste runde af Transportdebatten.

Og der er nok emner at tage fat på. Specielt har debatten om ulovlig cabotagekørsel og social dumping sat godstransport på den politiske dagsorden.

Er der brug for øget kontrol og nye tiltag på området i Danmark? Senest har regeringen, SF og Enhedslisten i finansloven skærpet godskørselsloven for at sikre, at alle chauffører, der kører i danske lastbiler, skal have løn efter dansk overenskomst. 

Men hvor stort er problemet med cabotagekørsel egentlig, og hvis reglerne skal ændres, bør det så ikke ske på EU-niveau? 

En anden problematik er de stigende godsmængder i Europa. EU-Kommissionen forventer en stigning på 50 procent i den europæiske varetransport i 2020 i forhold til 2005.

Hvilke udfordringer skaber den stigende mængde af gods? Kommer det til at sætte pres på infrastrukturen, og er der i så fald brug for flere intermodale transportløsninger i fremtiden? Og hvordan sikrer vi, at det ikke går ud over klima og miljø?

Alt det og meget mere vil debatpanelet diskutere i den kommende tid.

Mød hele panelet her:

Martin Aabak 
Martin Aabak er administrerende direktør i brancheforeningen Danske Speditører. Han har tidligere arbejdet som Claims and Underwriting Manager i Tryg Vesta. Han er advokat, cand.jur. ved Københavns Universitet og har desuden en Master of Management and Development fra CBS. 

Michael Svane
Michael Svane er branchedirektør i DI Transport. Michael Svane har siden slutningen af 80’erne arbejdet med lobbyisme inden for den danske organisationsverden. Omdrejningspunkterne har været EU, handelspolitik, arbejdsmarkedet, transport og infrastruktur. Han sidder i en lang række udvalg og er senest valgt til formand for Business Europe's udvalg for transport og infrastruktur. Han er uddannet cand.jur. 

Erik Østergaard
Administrerende direktør i DTL - Danske Vognmænd siden 2005 og formand for Nordic Logistics Association siden 2012. Erik Østergaard har tidligere været direktør i Scandlines AG Group og inden da planlægningschef i DSB Rederi. Han er rederiuddannet, HD og MBA.

Nikolaj Stig Nielsen
Nikolaj Stig Nielsen er erhvervspolitisk chef og kommunikationschef i ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport. Igennem fem år har Nikolaj Stig Nielsen haft ansvar for kommunikation, PR og HR på en række forskellige områder i Danfoss-koncernen. Han er uddannet cand.scient.soc.pr.

Anne Baastrup (SF)
Anne Baastrup er transportordfører. Anne Baastrup har siddet i Folketinget for SF siden 2001 og var medlem af Folketingets Præsidium fra 2012 til 2014. Hun er uddannet cand. jur. ved Københavns Universitet.  

Kristian Pihl Lorentzen (V)
Trafikordfører. Kristian Pihl Lorentzen har siddet i Folketinget for Venstre siden 2005.  Han har skrevet "Hvor der er vilje, er der en vej - transportpolitiske visioner for Danmark" i 2010 og "På sporet af Danmark - jernbanen før, nu og i fremtiden" i 2013. Han har en videregående officeruddannelse ved Forsvaret, hvor han har været ansat fra 1981 til 2005. 

Jan Villadsen
Jan Villadsen er formand for 3F Transport. Han er chefforhandler på det såkaldte normallønsområde, hvor lønnen aftales centralt med arbejdsgiverne i blandt andet DI og Dansk Erhverv. Internationalt er Jan Villadsen formand for Nordisk Transport Forbund. Han sidder desuden i ledelsen af det Internationale Transport Forbund (ITF) og Europæisk Transport Forbund (ETF). Han har tidligere blandt andet arbejdet som fisker og chauffør.

Jacob Kronbak og Michael Henriques 
Jacob Kronbak er Associate Professor, Ph.D., M.Sc. ved DTU Transport. Han er uddannet civilingeniør ved DTU inden for trafik og transport i 1994. Han har tidligere været ansat ved Aalborg Universitet og Syddansk Universitet, hvor han beskæftigede sig med trafikteknik, havne, søfart og intermodal transport. På DTU Transport arbejder han med transportoptimering og trafikteknik og er desuden også tilknyttet Maritime DTU. Michael Henriques er seniorkonsulent ved DTU Transport, hvor han arbejder med trafikmodellering og -planlægning.  

Forrige artikel DTL: Cabotagekørsel er lig med social dumping DTL: Cabotagekørsel er lig med social dumping Næste artikel Tørnæs: Junckers vitaminindsprøjtning kræver politisk initiativ Tørnæs: Junckers vitaminindsprøjtning kræver politisk initiativ