Skatterådgivningsfirma: Nye afgiftsregler modarbejder den grønne omstilling for varebiler

Siden ændringerne i registreringsafgiften trådte i kraft i december 2020, er der kommet flere tunge varebiler på vejene, mens antallet af batteridrevne varebiler stiger trægt. En fjernelse af genberegningen af varebiler kan stimulere markedet, skriver Rune Grøndahl og Jacob Skjærris.

Af Rune Grøndahl og Jacob Skjærris
hhv. partner og rådgiver i KPMG Acor Tax

Da den politiske aftale om grøn omstilling af transporten i Danmark blev præsenteret i december 2020, tog aftalen udgangspunkt i en rapport fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler.

Rapporten fokuserede på personbiler og leverede ikke beregninger eller forslag til omstilling af varebiler, hvilket den politiske aftale bærer præg af med en markant afgiftsstigning begrænset til de lette og mere miljøvenlige varebiler.

Det har desværre givet flere tunge varebiler på vejene.

Flere tunge varebiler  

Efter de nye regler for registreringsafgift er registreringsafgiften på lette kassevogne med en totalvægt på 2,5 til tre tons steget markant, da satsen blev hævet til 50 procent mod tidligere 30 procent. Samtidig blev den maksimale afgift for tunge kassebiler med en totalvægt over tre ton sænket til 47.000 kroner af hensyn til erhvervslivet.

Siden afgiftsændringen i december 2020 er bestanden for de tunge varebiler steget med 8.991 enheder, mens bestanden for de lette varebiler er faldet med 11.147 enheder. I samme periode er bestanden af batterielektriske varebiler kun steget med 884 enheder. Så den grønne omstilling for varebiler halter gevaldigt.

Forklaringen kunne være, at der ganske vist kommer flere elektriske varebiler på markedet, men udbuddet af elektriske varebiler stiger ikke i samme tempo som ved personbiler. Desuden kan rækkevidden og ladetiden stadig være et problem på længere ture.

Mens antallet af nye elektriske personbiler vokser kraftigt og ifølge Bilstatistik.dk nu udgør cirka 40 procent af nysalget, går det anderledes trægt med varebilerne, hvor markedsandelen for elektriske varebiler er på seks procent, og diesel stadig udgør 90 procent af salget i 2021.

Ifølge Bilstatistik.dk er den mest solgte af de lette varebiler en Renault Express, 1,5 diesel med en CO2-udledning på 133 gram CO2 per kilometer, mens den mest solgte af de tunge varebiler er en Ford Transit Custom 130 HK med en CO2-udledning 193 gram CO2 per kilometer kilometer.

En varebil skal naturligvis passe til virksomhedens behov, men da øget vægt generelt giver en højere forbrug, så er det en klar miljømæssig fordel i at få erhvervslivet til at køre i så lette varebiler som muligt, hvilket gælder uanset om varebilen kører på benzin, diesel eller el.

Genberegning af registreringsafgiften rammer kun lette varebiler

Siden oktober 2017 har leasingselskaber og bilbranchen skulle foretage en genberegning af registreringsafgiften på egne køretøjer for at sikre, at afgiften afspejlede niveauet i markedet.

Men da der på kassebiler over tre tons er en grænse for registreringsafgiften på 47.000 kroner, så har en genberegning som regel kun afgiftsmæssig betydning for de lette varebiler, som nu blot udgør 28 procent af alle nye varebiler.

Tal fra Skatteministeriet viser, at provenuet fra genberegning af tunge varebiler i 2019 og 2020 var på blot en million kroner årligt, mens de lette varebiler gav cirka ni millioner kroner årligt.

Da markedsandelen for registrering af lette varebiler nu er halveret forhold til 2020, ender staten fremadrettet med et årligt provenu på fire-fem millioner kroner. Hertil skal fratrækkes de administrative omkostninger fra vejledning, håndtering og kontrol af cirka 25.000 varebiler hos Motorstyrelsen.

Grøn omstilling af varebiler

Elektriske varebiler er typisk markant dyrere end tilsvarende biler med dieselmotor, så selvom en virksomhed har adgang til billig strøm, vil de samlede omkostninger ofte være dyrere ved en elektrisk varebil.

Et tilskud til brugere af en elektrisk varebil kunne derfor være en overvejelse værd. Her bør det nævnes, at de tyske tilskud til anskaffelse af elektriske biler er så store, at de reelt fungerer som eksportstøtte.

Yderligere er den maksimale afgift på kassevogne over tre tons lagt fast på 47.000 kroner, og det virker uhensigtsmæssigt, at den ikke stiger årligt tilsvarende indekseringen på en række andre områder.

Til sidst virker genberegning af varebiler meningsløst, da det giver mærkbare administrative byrder hos både myndigheder og i bilbranchen, samt at det reelt kun har effekt for de lette og mere miljøvenlige varebiler.

At fjerne genberegningen af varebiler kunne både stimulere markedet for lette varebiler og lette de administrative byrder hos både myndighederne og bilbranchen.

Forrige artikel KL: Regeringen bør lave nyt lovforslag om ladeinfrastruktur KL: Regeringen bør lave nyt lovforslag om ladeinfrastruktur Næste artikel Venstre: Chaufførmangel kræver handling fra transportministeren Venstre: Chaufførmangel kræver handling fra transportministeren