R: DSB skal indkøbe eltog

TRANSPORTDEBATTEN: DSB bør lave en plan for indkøb af 45 nye eltog og samtidig igangsætte en udfasning af de nuværende dieseltog, skriver Radikales transportordfører, Andreas Steenberg.

Af Andreas Steenberg
Transportordfører, Radikale

Her til efteråret skal regeringen forhandle ny kontrakt med DSB for en ti- eller femtenårs periode.

Vi skal gribe chancen og få grønne eltog ud på skinnerne frem for de gamle dieselhakkere.

DSB skal i deres nye kontakt fra 2015 til 2025 eller 2030 indkøbe nye eltog, hvis det står til Radikale.

Togfonden medfører, at der skal være endnu flere tog på skinnerne.

Der skal købes 45 nye tog. Men hvorfor stoppe her?

Togfonden sikrer langt om længe muligheden for at køre eltog på de fleste strækninger i Danmark.

Udfas dieselhakkere
Derfor skal vi ikke bare dække hullet, men også udskifte de mange dieseltog, vi har i dag. Jeg foreslår derfor ikke bare en plan for at købe 45 nye tog, men en plan for at udfase vores dieselhakkere, hvor det er muligt.

Eltog forurener meget mindre, fordi de kan køre på grøn vindmøllestrøm frem for diesel.

De er også billigere, fordi vedligeholdet er nemmere. Endelig forventer vi også, at de virker.

Danmark er et af de eneste lande i EU, som har valgt at satse på dieseltog. Og hvad fik vi? IC4!

En prototype, som nu er ti år forsinket og stadig ikke kører optimalt. Med eltog vil vi kunne købe afprøvede tog, som vi ved virker i andre lande.

Traditionelt har Danmark indkøbt nye tog ved, at DSB optager lån og afdrager over driften.

Samme model vil jeg foreslå med indkøb af eltog. DSB har været ekstremt dårligt ledet de seneste ti år.

Det har medført en meget høj gæld.

Genoprettet DSB
Men det seneste halvandet år har de med en ny ledelse fået genoprettet butikken. Det er afgørende.

I 2012 gav de overskud for første gang i mange år. Halvårsregnskabet for 2013 viste et overskud på 250 mio. kr. og de havde på seks måneder reduceret lånene med 774 mio. kr., og soliditeten var steget fra 20,0 procent til 23.

Regeringens investeringer i jernbanen giver ekstra passagerer og flere indtægter, og eltog er billigere i drift.

Derfor mener jeg, at DSB godt kan rumme at lave en stor investering i nye eltog over en årrække.

Til gavn for miljøet, passagererne og Danmark.

Forrige artikel Dansk Tog: Udbud bedre end tildelte kontrakter Dansk Tog: Udbud bedre end tildelte kontrakter Næste artikel Holst: Ud at se på DSB's rivaler Holst: Ud at se på DSB's rivaler