Ny debat: Hvordan skal en ny havnelov se ud?

DEBAT: I foråret kom et ekspertudvalg med sine anbefalinger til en ny havnelov. Bør Folketinget vedtage disse anbefalinger? Og hvad vil de betyde for de danske havne? Altinget tager debatten.

I april nedkom et ekspertudvalg med en række anbefalinger, der skal ligge til grund for en ændring af havneloven.  

Blandt udvalgets anbefalinger er, at man bør organisere danske offentligt ejede erhvervshavne som aktieselskaber, der opdeles i to adskilte aktieselskaber, et til infrastruktur og et til suprastruktur.  

Derudover anbefaler udvalget, at der for mindre havne bør gælde lempeligere regler, herunder at offentligt ejede erhvervshavne under en vis omsætningsgrænse gives mulighed for at fravælge aktieselskabsformen og i stedet lader sig organisere som udelte kommunale havne. 

Til styrkelse af private erhvervshavnebrugeres retsstilling anbefaler udvalget etablering af et målrettet tilsyns- og klageorgan med effektive sanktionsbeføjelser.  

Men hvad mener havnenes brugere, interessenter og beslutningstagere om ekspertudvalgets anbefalinger?

Tager anbefalingerne eksempelvis for lidt hensyn til de små og mellemstore havne, eller er det den eneste rigtige vej for at fremtidssikre de danske havne?

Altinget tager debatten.

Følgende debattører vil over de kommende uger give deres besyv med.

Rasmus PrehnRasmus Prehn (S)
Transportordfører

 

 

Tine Kirk PedersenTine Kirk Pedersen
Direktør, Danske Havne

 

 

Thomas Kastrup-LarsenThomas Kastrup-Larsen (S)
Formand, Aalborg Havn, borgmester, Aalborg

 

 

Peter MaskellPeter Maskell
Formand for ekspertgruppen og professor, CBS

 

 

Jacob K. ClasenJacob K. Clasen
Direktør, Danske Rederier

 

 

Klaus G. AndersenKlaus G. Andersen
Formand, Danske Havnevirksomheder

Forrige artikel Minister tager forskud på analyse: Useriøst at kræve tog over Kattegat Minister tager forskud på analyse: Useriøst at kræve tog over Kattegat Næste artikel Vækstregnskab for Altinget-gruppen med lille overskud Vækstregnskab for Altinget-gruppen med lille overskud