Mindre piratkørsel kræver begge hænder på rattet

DEBAT: Hvis muligheden for at få job som chauffør på danske løn- og arbejdsvilkår skal sikres, så skal der gøres mere for at bekæmpe social dumping. Bøder og kontrol alene er ikke nok, skriver transportordfører Karsten Hønge (SF).

Af Karsten Hønge
Medlem af Folketinget og Transportordfører

Vi skal gøre mere for at bekæmpe social dumping blandt vores chauffører, ellers ender vi med, at det ikke længere er muligt at få job som chauffør på danske løn- og arbejdsvilkår.

SF opfordrer derfor regeringen til at holde fast i de danske regler og om nødvendigt tage sagerne ved EU-domstolen.

Jeg har indkaldt ministeren i samråd om sagen, så vi forhåbentlig kan få mere klarhed over, hvad konsekvenserne præcist vil være, og hvad regeringen har tænkt sig at gøre ved det.

Samtidig ved vi, at der er flere instrukser på vej fra EU, som kan betyde flere lempelser.

Vil regeringen også næste gang lægge sig fladt ned og adlyde kommissionen, inden man har sikret en fælles opstramning på EU-niveau?

Klarere og skærpet linje
Den nye transportminister, Magnus Heunicke (S), har i store træk fulgt linjen, fra da SF var i regering, og Pia Olsen Dyhr var transportminister. Regeringen har blandt andet fulgt op på den tidligere beslutning om at hæve bøderne for piratkørsel ved nu at afsætte flere ressourcer til kontrol.

Desværre har transportminister Magnus Heunicke (S) også sine blinde punkter, som gør, at vi i dag står over for særligt to meget store udfordringer, hvor udenlandske chauffører fuldt lovligt har mulighed for at køre rundt i Danmark og dumpe lønnen.

Det nytter ikke noget, når vi med den ene hånd drejer til venstre og hæver bøderne og intensiverer kontrollen, hvis vi med den anden hånd drejer til højre og åbner smuthuller, som gør det muligt for især de store vognmandsvirksomheder - fuldt lovligt - at underminere danske løn- og arbejdsvilkår.

For det første bør kørsel med tomme containere ikke give adgang til cabotage. Regeringen har på baggrund af en åbningsskrivelse fra EU-kommissionen nu tilladt, at kørsel med tomme containere og returemballage kan give adgang til cabotagekørsel.

Transportministeren siger, at det kun gælder, når der er tale om en reel international transport. Men hvordan kan det hænge sammen, hvis der ikke er varer med? Det underminerer i sagens natur også mulighederne for at kontrollere, om der er tale om ulovlig cabotage.

For det andet bør det ikke være muligt at lave kreative selskabskonstruktioner, hvor ansatte aflønnes efter vilkårene i deres hjemlande (som fx Bulgarien eller Rumænien), og ikke i de lande, hvor arbejdet foregår.

Arbejdsretten har nu afgjort, at 3F ikke må konflikte, når det sker. Det er et problem, som vi politisk bør finde en løsning på hurtigst muligt.

Bøder og kontrol gør det ikke alene
Virksomheden Kim Johansen Transport Group bruger udenlandske chauffører, men kører i lastbiler, som er indregistreret i Danmark. Danske lastbiler har køretilladelserne, som er udstedt af Trafikstyrelsen. Det kræver aflønning efter gældende kollektiv overenskomst.

Det bør derfor undersøges, om det er muligt for Trafikstyrelsen at trække køretilladelserne tilbage. Alternativet er, at virksomheder får nemmere ved fuldt lovligt at omgå de danske overenskomster.

Hvis vi ikke lukker disse smuthuller, vil det få vidtrækkende konsekvenser for hele branchen. Og så forslår bøder og kontrol som en skrædder i helvede.

Forrige artikel DTL: Skal investeringerne være rentable eller meget rentable? DTL: Skal investeringerne være rentable eller meget rentable? Næste artikel EU-regler medfører EU-regler medfører "lovlig" social dumping