Københavns Lufthavne: Væksten er også luftbåren

DEBAT: 84.000 job i hele landet vil følge med en udvidelse af Københavns Lufthavn, fordi det øger den internationale tilgængelighed. Det skriver Henrik Peter Jørgensen fra Københavns Lufthavne A/S. Lufthavnenes betydning for væksten er overset, mener han.

Af Henrik Peter Jørgensen
Kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne A/S

Tirsdag d. 27. oktober afholder Slagelse Kommune konferencen ”Vejen til vækst i hele Danmark”. 

Som overskriften afslører, sætter konferencen fokus på væksten i alle danske regioner og spørger, hvordan en styrket infrastruktur kan understøtte vækst uden for de store byer. 

Dette spørgsmål har længe været et centralt tema for os i Københavns Lufthavn. 

Vi ønsker nemlig at påtage os en særlig rolle som hele Danmarks lufthavn. Og ser man på vejen til vækst i hele Danmark, så er Københavns Lufthavn også en vigtig motor.  

Lufthavnene er undervurderede
Baseret på den metode, som den britiske regering har brugt til at beregne de økonomiske effekter af en udbygning af storlufthavnen Heathrow, har Oxford Research beregnet effekten af den tilgængelighed, som vil blive skabt, når Københavns Lufthavn vokser fra 25 til 40 millioner passagerer. 

Konklusionen af analysen er, at 84.000 jobs er på spil. Vel at mærke i hele Danmark. 

Mere end halvdelen af disse er uden for hovedstadsregionen. 

På den baggrund tør jeg godt at sige, at de danske lufthavnes betydning for vækst uden for de store byer er overset i den nuværende politiske debat. 

For selvom udkantsområderne har gavn af et styrket vejnet og hurtigere togforbindelser, så understøttes væksten også i høj grad af en effektiv adgang til vigtige udenlandske vækstmarkeder. 

Alle veje fører til Rom, men det er bare så meget lettere at tage flyveren, og det er uanset om du bor i Hjørring, Sønderborg eller Høje Taastrup. 

Derfor må vi ikke glemme de danske lufthavne, når vi taler om, hvordan effektive transportsystemer kan skabe job i hele Danmark. 

Virksomhederne vil have korte rejsetider
Vi er løbende i kontakt med mange af de virksomheder, som bruger lufthavnen, når de laver forretning uden for landets grænser. 

Det er dels store danske virksomheder fra hovedstadsområdet som Maersk og Novo Nordisk, men det er også eksportvirksomheder fra Fyn og Jylland, der bruger Københavns Lufthavn til at komme ud til udenlandske markeder.

Tag en virksomhed som COWI i Aalborg, der hvert år sender en stor del af virksomhedens 200 ansatte ud i verden for at yde konsulentrådgivning på internationale markeder. 

Her er det helt afgørende for virksomheden at have en attraktiv og lettilgængelig lufthavn, så medarbejderne kan undgå lange rejsetider og høje rejseomkostninger. 

Men COWI i Aalborg er langt fra et enestående eksempel. Hver fjerde rejsende, der flyver fra Aalborg til Københavns Lufthavn, flyver videre ud i verden. 

Og tallet er et godt udtryk for, hvordan international tilgængelighed og den vækst, som adgang til globale vækstmarkeder understøtter, er efterspurgt i hele Danmark.

Husk den internationale tilgængelighed
Når vi taler om vejen til vækst i hele Danmark, må vi ikke glemme luftvejen. 

Når vi i Københavns Lufthavn realiserer vores vækstambition om at vokse fra 25 til 40 millioner passagerer, vil det alene understøtte over 40.000 job uden for hovedstaden. 

Og her er udviklingen i de øvrige danske Lufthavne end ikke inkluderet i ligningen. 

Jeg vil derfor opfordre regeringen til at udvikle en samlet national strategi for luftfart i Danmark. En strategi, der fokuserer på at skabe bedre international tilgængelighed for borgere og virksomheder i alle danske regioner.

Forrige artikel V: Sprængt anlægsloft kræver benhårde prioriteringer V: Sprængt anlægsloft kræver benhårde prioriteringer Næste artikel Trafikkonsulent: Dumt at droppe letbaneanalyse Trafikkonsulent: Dumt at droppe letbaneanalyse