ITD til politikerne: Det haster med en prioritering af de trafikale investeringer

DEBAT: Målrettede investeringer i infrastruktur et godt værktøj til genopretning af økonomien. Der er nok projekter at tage af, men vi mangler fortsat den overordnede prioritering af dem. Det er politikernes opgave, og det haster, skriver Carina Christensen.

Af Carina Christensen
Adm. direktør ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Kan investeringer på transportområdet være med til at kickstarte økonomien efter coronakrisen, spørger Altinget. Et meget relevant og aktuelt spørgsmål. Det korte svar er ja.

Og selvom det haster med at sætte gang i økonomien, behøver det ikke at ske med hovedet under armen og bind for øjnene, når vi taler investeringer i vejinfrastrukturen.

For der foreligger allerede i dag en lang række fornuftige projekter, som blot afventer den endelige prioritering fra politisk hold.

Fornuftigt fokus på vejtrafikken
Den tidligere regerings gennemarbejdede investeringsplan for infrastruktur fra marts 2019 afsatte 112 milliarder kroner til en lang række projekter, der ville forbedre den danske infrastruktur og hjælpe værdiskabelsen og væksten på vej.

Planen, der fornuftigt nok havde stort fokus dér, hvor det meste af trafikken foregår – nemlig vejene – nåede desværre ikke at blive færdigforhandlet før valget.

Den flugtede dog på lange stræk med socialdemokraternes egen infrastrukturplan, der var præsenteret et par måneder tidligere.

Derfor burde det ikke være en umulig opgave relativt hurtigt at nå til enighed om en ny og opdateret plan.

Må ikke blive en undskyldning
Den socialdemokratiske regering har dog skudt en opdateret plan til hjørne med henvisning til, at man afventer klimaplanen. Og naturligvis skal klima indtænkes.

Det er kun naturligt, at også investeringer i infrastruktur tager højde for de miljø- og klimagevinster, en øget mobilitet medfører.

Men klimaplanen må ikke blive en undskyldning for at udskyde den nødvendige investering.

Der er tværtimod behov for at sætte yderligere skub i planerne og indlede til forhandlinger, der kan køre sideløbende med klimaforhandlingerne.

Der er nok projekter at tage af
For uanset hvor dyb den økonomiske krise bliver, er målrettede investeringer i infrastruktur et godt værktøj til genopretning af den danske økonomi.

De planer og projekter, der var samfundsøkonomisk fornuftige før krisen, kan endda vise sig at være endnu bedre investeringer for det danske samfund nu, hvor vi står og mangler aktivitet til understøttelse af beskæftigelse og vækst.

Og der er nok at tage af – både mindre og hurtige projekter og større og strategiske. Flere af projekterne er så langt fremme, at de kunne igangsættes med kort varsel og hurtigt kunne bidrage til aktivitet og vækst – ikke blot her og nu, men også på den lange bane.

Men vi skal sætte gang i de bedste projekter i den rækkefølge, der giver mest mening og afhjælper de største udfordringer.

Spaden i jorden og gang i hjulene
Så selvom vi har et katalog over projekter, mangler vi fortsat den overordnede prioritering af dem, der sikrer, at den fortsatte udbygning af den danske infrastruktur sker koordineret.

Det er politikernes opgave, og den haster. Lad os få en afklaring, spaden i jorden og gang i hjulene – både bogstaveligt og i overført betydning.

Forrige artikel Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomien Enhedslisten: En grøn mobilitetsplan kan kickstarte økonomien Næste artikel Venstre om trafikale investeringer: Regeringen skuffer fælt Venstre om trafikale investeringer: Regeringen skuffer fælt