Her er regeringens køreplan for klimaet frem mod 2025
Der er 24 indsatser, som regeringen senest vil sætte i gang i 2025 for at nå målet om 70 procents CO2-reduktion i 2030. Hver eneste sektor fra transport til landbrug skal ifølge klimaminister Dan Jørgensen bidrage. Få et overblik over regeringens nye klimakøreplan her.
På et pressemøde onsdag præsenterede klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) en samlet plan for, hvordan Danmark skal leve op til målet om at reducere den CO2-udledning med 70 procent i 2030.
Selve rammen for køreplanen er fordelt ud på syv elementer, der bygger på klimaloven og en videreudvikling af klimaprogrammet fra 2020.
- Reduktionsmankoen i 2030 er med indgåede aftaler og fremlagte udspil næsten halveret på to år, og det er med aftalerne og udspillene forventningen, at alle Danmarks eksisterende EU-mål og forpligtelser på klima- og energiområdet opfyldes.
- Reduktionsmankoen i 2030 udgør ca. 10 millioner ton CO2(inkl. implementeringsspor i regeringsoplæg til grøn omstilling af landbruget), og der er derudover opgjort tekniske reduktionspotentialer på i alt 24-32 millioner ton CO2 (inkl. udviklingsinitiativer på 5 millioner ton CO2 opgjort i regeringsoplæg til grøn omstilling af landbruget), hvilket langt overstiger mankoen.
- Analyser af fire forskellige scenarier viser, at omstillingen ikke er afhængig af én teknologi, men at der er flere veje til målet.
- Vurderinger af implementeringshastigheder for de tekniske reduktionspotentialer viser, at det fortsat er muligt at realisere potentialerne inden 2030, men at potentialerne vil være væsentligt begrænset efter 2025.
- Analyser af teknologiernes modenhed viser, at hovedparten af teknologierne er beslutningsmodne til opskalering - dog med undtagelse af landbrugsområdet.
- Omkostningerne ved den resterende del af realiseringen af 70 procent-målet kan under betydelig usikkerhed skønnes at være i størrelsesordenen 10-15 milliarder kroner i 2030 i samfundsøkonomiske omkostninger.
- En samlet politisk køreplan, tekniske køreplaner for hver enkelt teknologi samt at der frem mod 2025 træffes de nødvendige beslutninger for at nå 70 procent-målet.
Herudover fremgår det i planen, hvilke udspil der skal præsenteres i årene til og med 2025.
2021
- Grønne offentlige indkøb
- Fangst og transport af CO2 i Danmark
- Udvikling af brint og grønne brændstoffer
- Grøn Gasstrategi
- Grøn omstilling af landbruget
- Forhandlinger om ambitiøs EU- regulering og rammevilkår for Fit for 55-lovpakkens forslag
- Opfølgning på grøn skattereform – fase 1
2022
- Grøn omstilling af tung vejtransport
- Grøn energi- forsyningssektor
- Klimapartnerskaber 2.0
- Grønt industriudspil
- Grøn omstilling af flytrafikken
- Klimavenlige valg i hverdagen
- Opfølgning på grøn skattereform fase 2
2023
- Bæredygtige brændstoffer i vejtransporten og søfarten
- Genbesøg af eksisterende klimamål
- Klimaneutral affaldssektor og cirkulær økonomi
- Fremtidens kollektive trafik
2024
- Udvikling af grønne teknologier i landbruget
- Genbesøg af landbrugsområdet
- Grøn forskning og innovation for fremtiden
2025
- Grønne biler genbesøg ambition for 2030
- Fastlæggelse af 2035-mål
- Klimahandlingsplan
Du kan læse hele køreplanen her.