Borgmestre til regeringen: Giv kommunerne mulighed for at afprøve samkørsel

Samkørsel kan styrke den kollektive transport, ikke mindst i landområder. Derfor opfordrer vi til, at regeringen med det samme giver mulighed for at gennemføre storskalaforsøg med samkørsel, skriver Kirsten Jensen, Mikael Smed og Pernille Beckmann. 

Der er mange ledige sæder i biler. Både i områder med tæt trafik og i områder med mindre offentlig transport.

Derfor skal vi have undersøgt, hvordan samkørsel kan være en del af løsningen i den kollektive transport.

Transportministerens ekspertudvalg har foreslået, at der i landområderne arbejdes med nærbus (bus på bestilling), frivilligbusser og samkørsel.

Regeringen har foreslået en pulje på 70 millioner kroner til nærbus og frivilligbusser.

Det er en god begyndelse. Men det bør følges op med forsøg med samkørsel.

Desværre indgår samkørsel ikke som en del af regeringens nye landdistriktsudspil "Sammenhæng og balance".

Spørgsmålene skal besvares med samkørselsforsøg 

Samkørsel kan styrke den kollektive transport, ikke mindst i landområder.

Hver dag kører mange biler rundt med tomme sæder.

Hvis blot en del af bilisterne tager en fra lokalområdet med på vej til arbejde, uddannelse eller til og fra fodboldtræning, så kan det give bedre service for borgerne – uden at blive dyrere for kommunen.

Vi taler altså ikke om en ny taxaordning, men om kilometer, som alligevel køres, og tomme sæder, som udnyttes.

Men er vi trygge ved at køre med en chauffør, vi ikke kender?

Hvilke krav skal der være til chaufføren, før vi som forældre tør sende vores børn med samkørsel til træning?

Hvor meget skal der betales for, at en bilist vil vente lidt eller køre en lille omvej for at tage en ekstra passager med?

Hvad skal man stille op, hvis aftalen ikke holdt alligevel, og hvad gør man, hvis den man har en samkørsels-aftale med får overarbejde, og derfor ikke kan hente som planlagt?

Forsøgene skal være i tæt integration med den øvrige kollektive transport og de lokale prioriteringer i kommunerne.

Det kan sikre forsyningssikkerhed for kunderne, og hvis der ikke er samkørsel til rådighed, kan der sendes en flextrafik-bil i stedet.

Det kan skabe tryghed for både kunder og udbydere at have en døgnbemandet trafikstyring til rådighed, så der er nogen at komme i kontakt med, hvis noget går galt undervejs.

De mange spørgsmål kan ikke besvares i studerekammeret, men kræver, at tingene prøves af i praksis. Ligesom Movias og Faxe Kommunes forsøg med nærbus i Haslev.

Opfordring til regeringen 

Derfor foreslog KKR Sjælland og Trafikselskabet Movia sidste efterår transportministeren, at der fra statslig side blev startet et storskalaforsøg med samkørsel i Danmark.

Nu er der gået snart et år, forsøgene er ikke i gang, men de er stadig lige relevante.

Transportministeren har tidligere sagt, at vi skal vente til, ekspertudvalget er helt færdigt. Men regeringen vil gerne allerede nu arbejde med ekspertudvalgets forslag om nærbus og frivilligbusser.

Ekspertudvalgets første delrapport peger netop på, at der er behov for nye transportløsninger i landdistrikterne, og der er brug for forsøg:

"For nye og øvrige transportløsninger som for eksempel behovsstyret transport og samkørsel som del af den offentlige transport kendes driftsøkonomien af gode grunde ikke. Her kan storskalaforsøg bidrage til at afdække såvel omkostningsstruktur som efterspørgsel og dermed billetindtægter". 

{{toplink}}
 
Det synes vi da, der skal komme noget ud af.

Borgere i hele landet har brug for at kunne være mobile. Det kræver et supplement af løsninger, og vi behøver ikke vente yderligere.
 
Derfor opfordrer vi til, at regeringen med det samme giver mulighed for at gennemføre forsøg med samkørsel som del af den kollektive transport, eksempelvis så unge under uddannelse kan tage medstuderende med i bilen.

Hermed kan samkørsel blive én løsning blandt flere i den kollektive trafik i regeringens videre arbejde med at skabe et Danmark i geografisk balance.

Forrige artikel SF-ordførere til Konservative: Metrobyggeri skal ikke forvandle København til en rigmandsghetto SF-ordførere til Konservative: Metrobyggeri skal ikke forvandle København til en rigmandsghetto