Glistrup-politik, statskommunisme og andet vrøvl fra rastepladsen

DEBAT: Chefkonsulenterne i ITD lukker øjnene for det stigende antal udenlandske lastbiler, der bryder cabotage-reglerne og dumper lønnen i Danmark. Det skriver formanden for 3F's transportgruppe, Jan Villadsen, i et svar til ITD.

Af Jan Villadsen
Formand for 3F's Transportgruppe

Løndumping, udenlandske lastbiler og billige østchauffører. Den slags er intet problem, når det gælder transport på danske veje. Og der foregår stort set intet, der har med ulovlig transport og ulovlig cabotage-kørsel at gøre. Dem, der påstår andet. De bor ikke i virkelighedens verden.

Det var essensen, da to chefkonsulenter fra vognmandsorganisationen ITD skrev her på Altinget | Transport. Det skete i et debatindlæg onsdag. Og med overskriften "cabotageforurening i transportdebatten".

Her skælder de to ITD-folk ud på dem, der har rejst debatten om, hvordan danske lastbiler, chauffører og vognmænd i disse år bliver kørt af banen, kastet ud i ledighed og udmanøvreret på de danske veje.

For der er jo grunde til, at der på fem-seks år er forsvundet godt 8.000 danske chauffør-job. Et tal som også ITD bruger og anerkender.

Jeg er en af dem, ITD skælder ud. Men jeg tror, det er flere år siden, de to ITD-konsulenter har kørt en længere tur på en dansk motorvej. De er vist højst nået til en omgang vrøvl i kaffestuen på den nærmeste rasteplads.

For de kender åbenbart intet til de tal og de eksempler, 3F, vognmændene i DTL og andre kritikere har fremført. Eller til vores oplysninger om, at flere og flere udenlandske lastbiler kører i Danmark ulovligt, imens de dumper lønnen og bryder de såkaldte cabotage-regler.

Udenlandske lastbiler stor trussel 
Der er regler, der sætter grænser for, hvor længe og hvor meget udenlandske lastbiler må køre i Danmark. Men man behøver ikke køre ret langt på motorveje, i store byer eller på landeveje for at tælle de mange polske, rumænske og tyske lastbiler. Og ofte er der flere udenlandske end danske lastbiler på vejene.

Tæl selv efter næste gang, I kører. For eksempel over Fyn. Og prøv her at holde øje med gode danske firma-navne som Kim Johansen, Anco-trans, Kurt Beier eller Con-trans. Og tjek så, hvilket land lastbilernes nummerplade kommer fra. Og er du på en rasteplads, så prøv at lytte efter chaufførens tungemål.

Det er stort set umuligt at finde danske plader og chauffører på lastbiler fra disse vognmænd. Til gengæld har de fire "danske vognmænd" ageret forbryder-katalog i flere medier, de senere år... På grund af snyd, ulovlig cabotage-kørsel og løndumping.

Jeg tror, det er derfor, ITD ikke kan lide den debat, 3F's Transportgruppe, DTL og flere andre har rejst.

Behov for strammere regler
Og måske er det debattens skyld, at ITD ikke gentager de krav, ITD var ude med i foråret og i eftersommeren. Dels i svar til Folketingets lovarbejde. Dels i en stor rapport om ITD's syn på fremtiden for dansk transport.

Her var ITD ellers langt fremme i skoende: "færre regler", "færre begrænsninger", "mindre kontrol", "bedre konkurrenceevne"... Det var slaglinjerne. Hvorfor mon? For jo mindre man kontrollerer, jo mindre finder man. Især, hvis der ikke er regler. Det var fuldstændig som at høre Mogens Glistrup snakke skat og skattelov.

Men når man er 3F, DTL eller DI. Og udtrykker ønske om bedre kontrol. Så blev man stemplet som "statskommunister". Det kaldte ITD os da 3F's og DI's forslag om et kontrolnævn blev indført af et flertal i Folketinget. Et særligt kontrolnævn, der skal kontrollere, om chaufførerne får løn efter kravene i den danske godslov.

Den slags ønsker ITD ikke. Ligesom ITD heller ikke ønsker debat om ulovlig cabotage. Og derfor behæfter sine modstandere med mindre pæne ord.

ITD støtter ikke danske vogmænd
ITD peger dog på, at Danmark endnu er ikke er klar til fri konkurrence, når det gælder transport med lastbiler. Altså en verden, hvor lastbiler fra Øst-Europa kan køre ubegrænset i Danmark, uden at der findes regler og kontrol.

Det var ikke den tone, ITD brugte for to, fire og seks måneder siden. Og måske bunder de nye toner i, at ITD ikke kan lide den debat, der kører nu. Men måske mere sandsynligt: At ITD's medlemmer endnu ikke har oprettet tilstrækkeligt med datterselskaber i Polen, Tyskland, Rumænien og Estland, hvor billige chauffører kan køre for de såkaldte danske ITD-vognmænd.

ITD har været i front med udflagningen. Med tidligere ITD-direktør Mogens Therkelsen som foregangsmand. Jeg har ikke længere tal på de annoncer, han og ITD har rykket ind i aviserne. Annoncer for kurser i hvordan man kan tjene flere penge, hvis man flytter sin vognmands-virksomhed syd for den danske grænse.

ITD kalder sig en forening for danske vognmænd. Men det er ikke en forening, der støtter danske arbejdspladser og danske vognmænd, der har danske lastbiler. Det skal man være opmærksom på i den her debat, som ITD ønsker fyldt med visioner.

Forrige artikel Trængselskommissionen er ingen syltekrukke Trængselskommissionen er ingen syltekrukke Næste artikel Lad havne skabe de job, Danmark sulter efter Lad havne skabe de job, Danmark sulter efter