DTL: Godstransport er mange ting

TRANSPORTDEBATTEN: Det er værd at huske på, at godstransport er en mangfoldig størrelse, når de strategiske beslutninger tages. Derfor vil nære ting have værdi for erhvervstrafikkens mobilitet, skriver Erik Østergaard, adm. direktør, DTL.

Af Erik Østergaard
Adm. direktør, Dansk Transport og Logistik

I regeringens afrapportering af de strategiske analyser er den økonomiske vækst anført som en "generel driver" for trafikudviklingen i Danmark på lang sigt.

Når danskernes rådighedsbeløb stiger, stiger bilejerskabet og de kørte kilometre også, hedder det i rapporten.

Det samme gør sig gældende for godstransporten, selv om det ikke står i rapporten.

Der ligger nemlig mange håndfaste analyser af sammenhængen mellem godstransport og økonomisk udvikling. Ved en økonomisk vækst på ca. to pct. ligger væksten i transportarbejdet i EU i gennemsnit på ca. samme niveau.

Vi har endnu til gode at opleve en mere mærkbar økonomisk vækst end de ca. 1,4 pct., som Nationalbanken har estimeret for 2014, og derfor er det stadig svært at spotte markant fremgang for godstransporten.

F.eks. står lastbiltrafikken mellem Øst- og Vestdanmark fortsat i stampe. Men der er nok ingen tvivl om, at tiden vil komme.

Klar til opsvinget
Og når opsvinget for alvor tager fart - for 2015 forudses 1,7 pct. vækst, lægger det så meget pres på centrale knudepunkter i Danmark, at de kommer til at virke som alvorlige flaskehalse.

Derfor er introduktionen af den "rullende planlægning" i forbindelse med de store anlægsprojekter en god mulighed for at være på forkant med, hvor det sander til.

Jeg hverken kan eller vil her pege på specifikke anlægsprojekter, der skal prioriteres frem for andre, og hvilke, der skal skrottes.

Det giver ikke mening at sige, at en havnetunnel i København alt andet lige er vigtigere end en midtjysk motorvej - eller omvendt. Det må være en politisk beslutning - men en beslutning baseret på mest mulig fakta.

Jeg vil dog godt pege på nogle forhold om godstransporterhvervet, der kan tages med i overvejelserne:

Transport er mange ting
Der er mange forskellige måder at flytte gods på. En autotransporter på langfart har ikke samme kørselsmønster som en entreprenørbil fra grusgraven.

Der er forskel på tjæretransporter og levende høns. Slamsugeren kører ikke samme steder som skrotcontaineren.

Derfor - når man skal tale om godstransportens behov for mobilitet og fremkommelighed - er det svært for en brancheorganisation, der dækker rigtig mange kørselsområder, at pege på lige den investering, der giver det største afkast.

Transport er både terminalkørsel mellem landsdele, vareudbringning i bycentre, lokal entreprenørkørsel, regional kørsel med levende dyr, specialtransporter over lange afstande eller til levering i byområder - osv. osv.

Lastbilerne har brug for motorveje med flow og hvilesteder primært af hensyn til deres køre- og hviletidsregler.

Men de har også brug for omfartsveje med flow for at kunne levere til tiden og i øvrigt komme uden om bycentre, de ikke har ærinde i.

Færre stop til gavn for miljøet
Samtidig har de behov for, ikke bare at f.eks. Lillebælt kan krydses nogenlunde uden forsinkelse, men også, at den kommunale bro eller viadukt har bæreevne til, at man kan komme rundt i lokalområdet - eller at rundkørslerne er dimensioneret til de store lastbiler, herunder modulvogntogene, eller indrettet til at også særtransporterne kan komme igennem.

Det er også værd at vide, at forudsætningen for en grøn transport er, at der er så lidt stop og start som muligt.

Undersøgelser har vist, at en lastbil, der sætter i gang, forbruger omkring ½ liter brændstof.

Det bringer mig til at undres over, at hele potentialet omkring Intelligente Trafiksystemer (ITS) ikke er tænkt ind i de overvejelser, politikerne nu skal gøre sig.

For nogle år siden talte alle om de "lavthængende frugter", der findes ved at indføre mere ITS. Indtil nu er det sparsomt, hvad der er sket på området bortset fra et lovende forsøg med kørsel i nødspor.

ITS som supplement
Regeringens ITS Udviklingsforum har udarbejdet en strategi for ITS i Danmark.

De anbefalede projektforslag består af både de kendte former for ITS, hvor der etableres udstyr langs vejene, samt mere innovative projekter med brug af nye teknologier.

Derudover indeholder handlingsplanen projekter, der skal sikre, at rammerne er på plads i form af viden, standarder og organisation.

I forbindelse med strategiarbejdet har ITS Udviklingsforum fået kortlagt de danske erhvervsperspektiver inden for ITS-området.

Det vil være min anbefaling, at man i de politiske overvejelser også husker denne del, der er et godt supplement til de i øvrigt gode takter, man har udvist for at øge lastekapaciteten på danske lastbiler.

Forrige artikel 3F: Jubel i DI overdøver solide planer for infrastruktur 3F: Jubel i DI overdøver solide planer for infrastruktur Næste artikel EL: Strategiske analyser er en flot buket med et par tidsler EL: Strategiske analyser er en flot buket med et par tidsler