Drivkraft Danmark: Hurtigere tilslutning af ladestandere, tak!

Lige nu kommer der mange elbiler på markedet, og ladeoperatørerne er i fuld gang med planlægning og opsætning af ladestandere. Men tilslutningstiden fra netselskaberne er alt for lang og skaber flaskehalse. Allan Skytte Christensen foreslår derfor en ”fast track” eller et krav om bindende servicemål for at sætte gang i processen.

Af Allan Skytte Christensen
analysechef, Drivkraft Danmark

Et helt år.

Det er det seneste eksempel på procestiden for at få sat en ladestander op fra et af vores medlemmer. Det er alt for lang tid at vente for en ladeoperatør, og det ser kun ud til at blive værre i den nærmeste fremtid.

Normalt varer det tre måneder fra en ladeoperatør bestiller en tilslutningen hos et elnetselskab, til at en ladestander rent faktisk er tilkoblet.

Det er derfor også den officielle udmelding fra de fleste elnetselskaber. Men i nogle områder af landet er den officielle udmelding fra elnetselskabet ændret, så den nu hedder tre til seks måneder.

Vi kan dog allerede høre fra vores medlemmer, at også det skrider. Alt fra ni eller ti måneder til et helt år, har vi fået meldinger om.

Udrulningen skal prioriteres højere
Det er ærgerligt. For der er mange ladeoperatører, som har planer om at sætte rigtig mange ladestandere op i den nærmeste fremtid.

Derfor er det problematisk, at vi nu møder flaskehalse i el-systemet, så vi ikke kan komme videre med den grønne omstilling af transporten.

Hvorfor vi er endt i denne situation, kan der være mange årsager til.

Vores ærinde er ikke at dunke elnetselskaberne oveni hovedet. De har en vigtig og kompliceret opgave at løse. Men vi ønsker, at elsektoren tager situationen alvorligt, så vi bliver i stand til at levere ladeløsninger til danskerne.

Helt konkret ønsker vi, at udrulning af ladestandere bliver prioriteret højere i elsystemet.

Det kan ske ved, at der for eksempel skabes ”fast track” til ladestandere eller krav om, at elnetselskaberne skal udarbejde bindende servicemål, når tilslutningen til en ladestander bestilles.

Uanset hvad, skal der ske noget nu. For ellers kan vi ikke tilbyde de ladeløsninger, som alle de nye elbiler, der kommer på markedet lige nu og i årene frem, har så desperat behov for.

Forrige artikel Bio2oil: Parkér dyre satsninger på Power-to-X Bio2oil: Parkér dyre satsninger på Power-to-X Næste artikel Rådet for Grøn Omstilling: Trængselsafgift i større byer er nødvendig for borgernes mobilitet Rådet for Grøn Omstilling: Trængselsafgift i større byer er nødvendig for borgernes mobilitet