DN: I Sverige kører man gerne på biogas

TRANSPORTDEBATTEN: Den tunge transport skal køre på gas fra affald, og den lette transport skal køre på el, skriver Christian Poll, der er miljøpolitisk medarbejder hos Danmarks Naturfredningsforening.

Af Christian Poll
Miljøpolitisk medarbejder, Danmarks Naturfredningsforening

Det hele hænger jo sammen. Det er ofte folk som mig selv fra miljøorganisationerne, der minder andre om, at tingene hænger sammen.

Tag nu f.eks. kampen imellem de tre energinet i Danmark.

Vi har selvfølgelig elnettet, som er ude i alle hjørner af landet. Men så har vi også et naturgasnet og et fjernvarmenet.

Ingen af dem når helt ud, og de har også mange forskelligheder - f.eks. er fjernvarmenettet jo meget fragmenteret og bruger mange forskellige energikilder, mens naturgasnettet er nationalt og alt overvejende fødes med fossil gas fra Nordsøen.

Men i disse år kæmpes der om varmekunderne.

Kamp om energi
Det er dér, indtjeningen ligger, og folkene bag begge net kæmper i medierne og af og til også i retssalene.

Sådan er markedet jo. Lad de stærkeste vinde og taberne sygne hen...

Men er det nu så smart? Vi har jo to - faktisk tre energinet, som giver os en helt særlig mulighed for at optimere måden, vi flytter energi rundt i dette land på.

Alle tre net bliver gradvist mere og mere vedvarende: Elnettet med vind og sol, fjernvarmen med geotermi og sol og varmepumper og til dels med biomasse og endelig gasnettet med mere og mere biogas.

Det, vi så skal fase ud, er jo alt det fossile samt det meste af biomassen og det meste af affaldet.

Genbrug affaldet
For vi skal være fossilfri i 2050, og biomassen bliver den nye olie, som alle vil have, og som vi kan forvente problemer med omkring prisstabilitet og forsyningssikkerhed.

Kampen om arealerne bliver skærpet, så vi skal slet ikke dyrke afgrøder med henblik på flydende biobrændstof - specielt fordi det samlede energiregnskab for den slags er alt for dårligt.

Affaldet skal vi lære at genanvende, fordi mange materialer bliver sværere at få fat i, og vi ingen har selv i Danmark.

Faktisk har vi særlige erhvervsmuligheder i denne begrænsning, fordi vi kan vælge at satse og blive førende inden for urban mining. Bl.a. derfor skal vi udfase affaldsforbrænding og lære at sortere og bruge materialerne igen.

Tung og let transport
Det organiske affald skal vi så bioforgasse i stedet, og gassen skal vi bruge i den tunge transport.

Den lette transport skal over på el, hvorved vi også får udviklet lagermedier til el, og også på andre lagermedier har vi et særligt vindue lige nu i Danmark.

Og vi kan jo starte med at putte gassen i ombyggede busser og skraldebiler, så det bliver tydeligt - ligesom i Malmö og Helsingborg - at de kører rundt på gassen fra dit affald.

Det vil glæde borgeren og desuden sygehusene, for gas brænder langt renere end diesel.

Markedet kan ikke selv finde ud af alt dette her. Og magtkampe imellem energinetaktører gør det heller ikke nemmere.

Forrige artikel Movia: Naturgasbusser er et skridt på vejen mod biogas Movia: Naturgasbusser er et skridt på vejen mod biogas Næste artikel S: Når det kollektive kører på skinner S: Når det kollektive kører på skinner