DI: Danmark skal tilbage på sporet

DEBAT: Det skal være nemmere og mere attraktivt at benytte banegodstransporten i Danmark. Det kræver flere læssepladser, en forenkling af reglerne samt nem og hurtig adgang til sporene, skriver Michael Svane, direktør i DI Transport.

Af Michael Svane
Branchedirektør DI Transport

Jeg tror, de fleste kan huske den gamle film med Olsenbanden, hvor de kører rundt med et lille lokomotiv og flytter en pengetransport fra Frans Jäger i Berlin.

Det præger måske stadigvæk mange menneskers tilgang til banegodstransport. Noget lidt hyggeligt, som vi husker at nævne i skåltaler.

Men det giver den forkerte tilgang. Banegodstransport er ikke et mål i sig selv, fordi det er hyggeligt. Den skal skabe værdi for kunderne og bidrage til at gøre Danmark til centrum for logistik i Skandinavien.

Godstransport med jernbane skal ikke ses som et modsætningsforhold til lastbiler eller skib. For transportbranchens kunder er transportform sjældent et mål i sig selv. Varerne skal nå hurtigt, præcist og effektivt frem. Det kan banetransporten også godt levere.

Kræver et effektivt banenet
Men det skal være nemmere og mere attraktivt at benytte banegodstransporten. Det kræver, at vi har et effektivt banenet, som understøtter, at banen er tilgængelig for godstransporten. Det drejer sig om, at der er de nødvendige læssepladser, og at det er nemt og hurtigt at få adgang til sporene.

Der er mange regler knyttet til banegodstransporten. For vejgodstransporten har vi haft stor succes med et udvalg for regelforenkling under Trafikstyrelsen. Sådan et burde vi også have på banegodstransporten, så vi kan fjerne barriererne for en mere effektiv godstransport.

Ser man på fremskrivningerne, så tyder alt på en stigende vækst i banegodset fremover. Det gælder ikke mindst, når Femernforbindelsen står færdig. Hvis målet bare er mere gods på bane, så kan man jo læne sig tilbage og sige, at målet er nået.

Sammenhæng i transporten
Problemet er, at så får vi aldrig effektueret det potentiale for dansk erhvervsliv, som gode internationale forbindelser giver. Hvis vi skal være mere end transitland, så skal vi forbedre betingelserne, der hvor banen møder de andre transportformer, hvad enten det er i en kombiterminal, på havnen eller en læsseplads.

Banen skal bidrage til sammenhængskraften i det danske transportsystem og være en del af vores effektive internationale forbindelser, så varerne nemt kan komme frem til kunderne. Banen skal understøtte, at transportsektoren kan lave logistikløsninger for deres kunder, så det bliver attraktivt at etablere og drive virksomhed i Danmark.

Ny brancheforening for banegods
Derfor har DI Transport været med til at stifte den nye brancheforening Dansk Banegods. For banen skal tænkes ind i en overordnet plan for logistik og infrastruktur i Danmark, så vi får de rigtige investeringer på de rigtige steder.

Lad det være vores beskedne juleønske. I mellemtiden kan du trygt benytte juleferien til et gensyn med ”Olsenbanden på sporet”.

Forrige artikel ITD: Foretrækker du sneglepost frem for e-mail? ITD: Foretrækker du sneglepost frem for e-mail? Næste artikel DTL: Det skal politikerne prioritere i 2015 DTL: Det skal politikerne prioritere i 2015