DI: Danmark skal bindes tættere sammen

DEBAT: En ny regering skal sikre større mobilitet i samfundet. Skal det lykkes, er der brug for særligt fokus på vejinvesteringer, skriver Michael Svane, der er direktør i DI Transport.

Af Michael Svane
Direktør i DI Transport 

Torsdag 18. juni skal vi alle til valg. Det er naturligt, at krydset på stemmesedlen bestemmes af ens politiske ståsted og holdninger til udviklingen i samfundet. Sådan skal det være i et demokrati.

Vi har i DI Transport et stærkt fokus på mobiliteten i samfundet. Vi ved blandt andet fra DI's årlige undersøgelser af det lokale erhvervsklima, at virksomhederne i hele landet vægter transport og infrastruktur særdeles højt. Vi har i konsekvens heraf en appel til partier og kandidater om at sikre, at disse emner indgår i valgkampen. Mobilitet for personer og varer er helt afgørende, når der skal skabes vækst og beskæftigelse i hele landet.

Derfor er det helt afgørende, at der i regeringsgrundlaget for den kommende regering gives høj prioritet til at styrke den trafikale infrastruktur. 

Hvad er så de største udfordringer?

De mest markante beslutninger i de seneste 5-6 år har været aftalen om infrastrukturfonden fra januar 2009, togfonden.dk fra 2014 samt beslutningen om en anlægslov for den faste Femern-forbindelse. Gennem den samme periode er der også truffet en lang række mindre, men nødvendige beslutninger til styrkelse af den trafikale infrastruktur i Danmark.

Beslutninger, der hver især bidrager til at binde Danmark tættere sammen.

Nye penge til Infrastrukturfonden
Udfordringen er at fastholde et fortsat højt investeringsniveau for at sikre en udbygning af den samlede infrastruktur.  Der skal skaffes flere midler til investeringer inden for dette område. Det skyldes ikke mindst, at infrastrukturfonden på knapt 100 mia. kroner stort set er disponeret. Efter 2020 skal vi gerne have en genopfyldning af infrastrukturfonden, for at vi kan investere i perioden 2020 og fremefter.

Et andet væsentligt ønske er behovet for at styrke investeringerne i vejsektoren. Vi kan se tilbage på en periode, hvor jernbanen og den kollektive trafik i øvrigt har fået broderparten af investeringerne. Det har været rigtigt og nødvendigt, men det har efterladt os med et betydeligt efterslæb på vejområdet.

I DI er vi ganske bekymrede for, hvordan trængslen på de danske veje vil udvikle sig henset til, at vejområdet ikke har fået tilført væsentlige midler. Faktum er, at danskerne i dag spilder mange timer per dag i trafikken. Beregninger fra DI viser, at dette tal med den nuværende trafikvækst vil vokse til 1 mio. timer per dag i 2020. Et tidsspilde, som vi som samfund ganske enkelt ikke har råd til!

Det er stærkt bekymrende. Derfor må og skal der skaffes yderligere midler til vejsektoren, der er den del af infrastrukturen, hvor størstedelen af erhvervstrafikken, herunder trafikken til og fra arbejdspladserne samt varetransporten, foregår.

Invester hvor gevinsten er størst
Det er afgørende, at vi investerer dér, hvor behovet i tid og sted er størst. I DI står vi fast på, at det samfundsøkonomiske afkast skal vægtes højt. I DI har vi som supplement hertil den prioritering, at vi også skal vægte de projekter, som har størst betydning for virksomhederne.

På den transportpolitiske ønskeseddel står en national luftfartsstrategi, en vejtransportstrategi, der prioriterer transporterhvervets udvikling, DI støtter ønsket om en logistikkommission, der skal styrke Danmark som et centrum for logistik i Nordeuropa samt en styrkelse af sammenhængen i den kollektive trafik.

Opgaven for den ny regering uanset politisk farve er at binde Danmark tættere sammen.

Forrige artikel Concito: Klima og trængsel er hovedudfordringer Concito: Klima og trængsel er hovedudfordringer Næste artikel Forsker: Ret fokus mod hypertrængsel Forsker: Ret fokus mod hypertrængsel