Elbil-alliance: Store gevinster ved elbusser

DEBAT: Politikerne bør satse på elbusser. Det giver en væsentlig samfundsøkonomisk besparelse, og det giver danskerne et bedre og sundere liv, skriver Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Af Lærke Flader
Branchechef i Dansk Elbil Alliance

Gennem mange år har mantraet blandt de, der beskæftiger sig med transport og klimaspørgsmål, været, at den lette transport skal omstilles til el og den tungere transport til biobrændstoffer.

Det er selvfølgelig, fordi den tunge transport bruger meget energi, som det er dyrt at lagre i batterier. Men sådan forholder det sig ikke med bybusser. Her kan man lade batteriet undervejs på ruten på få minutter, så man kan klare sig med et lille batteri, og prisen for bussen inklusiv brændstof kan holdes nede på stort set det samme som for dieselbusser. Flere af de store busproducenter ser derfor med større og større interesse på elbusser.

Samfundsøkonomiske gevinster
En dieselbus, der kører i rute, kører ofte 60.000 kilometer om året, bruger 28.000 liter diesel og udleder 75 tons CO2 hvert år – det er mere, end hvad to benzinbiler udleder i hele deres levetid. Alene det taler for omstilling til el, men fordelen er ikke kun reduktioner i udledningen af CO2.

Alle dem, der bor tæt ved et busstoppested, kender støjen fra en bus, der starter op. Den støj kan markant reduceres med elbusser og vil være en stor forbedring af livskvaliteten for rigtig mange mennesker i byerne og måske endda redde liv, fordi støj ifølge WHO reducerer antal leveår markant. I et svensk studie blev de samfundsøkonomiske gevinster ved elbusser sat til 1,4 kroner per kilometer som følge af mindre støj. Det svarer til 84.000 kroner om året for hver elbus.

Til en start kan man erstatte dieselbusser med plug-in hybridbusser. Det er busser, som kører på el i den tætte by, hvor der køres langsomt, og der er mange start og stop. Uden for den tætteste by, eksempelvis i forstæderne eller på landeveje, kan busserne køre på diesel. På den måde undgår man risikoen for driftsforstyrrelser, der kan være ved en ny teknologi, og man begrænser investeringer i ladeinfrastruktur undervejs på ruten.

Kræver hjælp fra politikerne
Udviklingen kommer blot ikke til at ske af sig selv. Trafikselskaberne har ikke selv økonomi til at foretage investeringer i ladeinfrastruktur, som er den fordyrende omstændighed ved elbusser.

Christiansborg er nødt til at skubbe på ved at støtte omstillingen. Interessen er der fra flere danske kommuner, herunder Odense og København. Med støtte til infrastrukturen kan de danske byer komme på niveau med byer som Amsterdam, Hamborg og Göteborg, som allerede er i gang med omstillingen. Gevinsten er stor, ud over mindre støj sparer hver elbus samfundet for 75 tons CO2. Med 20 busser på en rute giver det en samlet besparelse på 18.000 tons CO2 over en 12-årig kontraktperiode.

Forrige artikel Passagerpulsen: Tænk kundeservice på den lange bane Passagerpulsen: Tænk kundeservice på den lange bane Næste artikel Råd: Den grønne transport halter bagefter Råd: Den grønne transport halter bagefter