Det Økologiske Råd: Det er på tide at droppe diesel

DEBAT: Salget af dieselbiler bør afvikles frem mod 2025. De har større klimabelastning end benzinbiler, markant højere luftforurening, og de passer skidt til danskernes kørsel. Men staten belønner en økonomisk, hvis man kører i en dieselbil, skriver Jeppe Juul.

Af Jeppe Juul
Energi- og transportmedarbejder i Det Økologiske Råd

Jeg er opvokset med, at en dieselbil var den rigtige løsning både for miljøet og pengepungen, hvis man kørte langt.

Det var dengang.

I dag har vi mange forskellige muligheder for at gøre biler med forbrændingsmotor mere energieffektive. Og selvom mange af dem indtil videre kun bliver brugt i begrænset omfang, har det blandt andet betydet, at nye diesel- og benzinbiler er tæt på at være lige brændstofeffektive.

I forhold til klimaet betyder dieselbilens markant større luftforurening med sod (black carbon), at dieselbilen samlet har en større klimabelastning.

Politikerne snakker ofte om at være teknologineutrale - for eksempel at sætte et mål om mindre CO2 i transporten, og så lade forskellige teknologier konkurrere om at nå målet bedst. Alligevel har vi en betydeligt større beskatning af el til transport end af fossile brændstoffer til transport og en betydeligt mindre beskatning af selve brændstoffet diesel end af benzin.

Det sidste korrigeres delvist gennem dieseludligningsafgiften, hvor dieselbiler er pålagt en særlig halvårlig afgift, men kun delvist. Hvis man kører langt på diesel, slipper man billigere i forhold til statslige afgifter, end hvis man kører på benzin.

Dieselbil-ejer betaler kun det halve
Ovenikøbet er dieseludligningsafgiften beregnet på baggrund af, hvor langt en dieselbil kan køre på literen. Problemet er, at de tal, man lægger til grund for afgiften, delvist er fiktive. Forskellen mellem, hvor langt bilproducenterne siger, de kører på literen, og så hvor langt de rent faktisk kan køre på landevejen, er steget fra otte procent til over 40 procent siden 2008.

I praksis betyder det, at en dieselbil-ejer kun betaler halvdelen af det, han skulle, såfremt der ikke blev manipuleret med brændstoftallene, og samtidig burde en dieselbil med energimærket A+ i virkeligheden være mærket med et C.

Der er gjort et stort arbejde for at gøre dieselteknologien renere. Desværre er det stadig sådan, at de fleste nye dieselbiler udleder mere end tre gange så meget NOx, som de må i forhold til de EU-regler (Euro 6-normen), der trådte i kraft for to år siden.

Og de teknologiske løsninger, der skal mindske udledningen, slår typisk automatisk fra under danske forhold (under 17 grader). Diesel er til stadighed en stor del af problemet i forhold til at mindske luftforureningen fra trafikken.

Afgiften på diesel bør være højere
Samtidig er diesel en dyrere teknologi end benzin. Og det koster flere og flere penge at lappe på diesel-teknologien for at få den til at leve op til de strammere regler for luftkvalitet i EU. Det betyder, at man i dag får større brændstofbesparelser for de samme penge, hvis man vælger en benzinbil end en dieselbil. Dermed er dieselbilens rolle udspillet.

Mens flere bilproducenter i øjeblikket overvejer, om de i det hele taget skal fortsætte med at sælge dieselbiler, og flere lande er i gang med at fjerne særbegunstigelser, stiger salget i Danmark. Afgiften på at køre i dieselbil bør være højere end på en benzinbil. Ikke lavere.

Til politikerne: Luk dieselhullet. Hæv dieseludligningsafgiften markant. Det leverer ikke noget, andre teknologier ikke kan.

Til gengæld forurener det mere.

Forrige artikel Hæstorp: Regeringen skal huske Greater Copenhagen Hæstorp: Regeringen skal huske Greater Copenhagen Næste artikel SF: Regeringen bør droppe skyklapperne og deltage i Togfondsforliget SF: Regeringen bør droppe skyklapperne og deltage i Togfondsforliget