Dansk Erhverv: Mest mulig mobilitet for pengene

TRANSPORTDEBATTEN: De fremtidige transportprojekter skal sikre mest mulig mobilitet - det er det bedste for både borgere og erhvervslivet, skriver Jesper Højte Stenbæk, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Af Jesper Højte Stenbæk
Chefkonsulent, Dansk Erhverv

Med de strategiske analyser har vi dækket buffeten op til fremtidens byggeprojekter på transportområdet.

Spørgsmålet er så, om vi har råd til den store eller lille buffet, og hvilke af de lækre retter vi skal starte med.

For Dansk Erhverv er det altafgørende at prioritere de løsninger, som skaber størst mobilitet for flest mennesker, og det bør vægte højest, når vi skal bruge milliarder på at løse fremtidens trafikale problemer.

For den enkelte dansker betyder mobilitet, at vedkommende kan komme til og fra arbejde, indkøb, skole og fritid. Den afgørende parameter her er tid og ikke kilometer.

For den enkelte pendler er det eksempelvis mindre væsentligt, at der er mange kilometer til arbejde, blot det ikke tager for lang tid at komme frem.

Fokus på mobilitet
Ud fra et erhvervsmæssigt perspektiv er mobilitet også vigtig for, at Danmark forbliver et attraktivt land at investere i. Hvis det er umuligt at få fragtet varer og mennesker ind og ud af landet, er det ikke fordelagtigt at placere en virksomhed her.

Der er således også et skisma mellem trafikprojekter, der løser store lokale problemer og projekter, der styrker Danmarks lokale, nationale og internationale tilgængelighed.

I denne debat er dette skisma nok bedst repræsenteret ved spørgsmålet om, hvorvidt vi skal bygge en havnetunnel i København eller udvide den jyske motorvej samt bygge en ny, midtjysk hærvejsmotorvej.

Dertil kommer, at anlægsprisen på de forskellige løsninger også spiller en central rolle. Det er ikke ligegyldigt, om der vælges en ny midtjysk motorvejskorridor til ca. 20 milliarder kroner, eller om der vælges en udvidelse af kapaciteten ved forskellige tilslutningsanlæg til ca. 5 millioner kroner.

Ikke altid økonomisk klogt
Dansk Erhverv tilslutter sig de løsninger, som skaber den største mobilitet for flertallet og de bedste vækstbetingelser for erhvervslivet.

Det er strategisk optimalt i vores optik, og dermed er vi på linje med Produktivitetskommissionen, der har påpeget, at vi ikke altid investerer økonomisk optimalt i Danmark.

En ting er, hvad Dansk Erhverv anbefaler. En anden er, hvad politikerne i sidste ende vælger.

Den proces ender altid i en personlig stillingtagen. Det er det, vi har politikerne til.

Efter at alle beregninger er foretaget, kritiseret og vendt igen, så træffes beslutningen om Danmarks fremtidige infrastruktur i sidste ende af politikerne i en balance mellem fakta, partihensyn, opstillingskreds, personlige vurderinger og mandatmæssig styrke.

Det er der ikke noget galt i.

Alt er til diskussion
Beregninger og konsekvensvurderinger kan udelukke de mest ufordelagtige projekter og give en vis rangordning af de resterende, men når finalisterne når til opløbsstrækningen, er det de folkevalgtes privilegium og forbandelse at udpege vinderne - og efterfølgende stå ved konsekvenserne af deres valg.

Det er nu engang det demokratiske system, vi har valgt i Danmark, og som nogen har betegnet som verdens mindst ringe styreform.

Men hvad anbefaler Dansk Erhverv så politikerne i valget mellem en jysk hærvejsmotorvej og en havnetunnel i København?

I første omgang en udvidelse af den eksisterende E45 igennem Jylland og bygning af en havnetunnel i København.

Men alt er til diskussion lige nu.

Forrige artikel Rådet for Bæredygtig Trafik: Metrolobby hindrer letbaneplaner Rådet for Bæredygtig Trafik: Metrolobby hindrer letbaneplaner Næste artikel Lektor: Forkert at lade økonomiske analyser dominere de strategiske analyser Lektor: Forkert at lade økonomiske analyser dominere de strategiske analyser