Dansk Erhverv: Vejtransportens bødekatalog trænger til et grundigt eftersyn

Det høje bødeniveau i vejgodstransporten gør det vanskeligt at fastholde og tiltrække nye chauffører. Derfor er tiden kommet til at give ministerens bødekatalog et gennemgribende 360-graders eftersyn, skriver Jesper Kronborg.

En ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at danske virksomheder i februar, marts og april er gået glip af en omsætning på 49 milliarder kroner på grund af mangel på arbejdskraft. Der mangler 80.000 sæt hænder og hoveder allerede i år, hvis vi ikke gør noget ved den manglende arbejdskraft.

Derfor mener vi i Dansk Erhverv, at det er afgørende, at vi tager et ambitiøst livtag med virksomhedernes udfordringer med at skaffe kvalificeret arbejdskraft. Udfordringen gælder i øjeblikket hele det danske arbejdsmarked, og transportsektoren er i særdeleshed hårdt ramt.

De nyeste tal fra Danmarks Statistik viser, at mangel på arbejdskraft inden for landtransporten er højere i dag end på noget tidspunkt de seneste ti år. For 60 procent af virksomhederne er mangel på arbejdskraft en produktionsbegrænsning, der betyder tabt omsætning.

Det skal der handles på. Det er en bunden opgave, at vi arbejder sammen både fra politisk hold og på tværs af branchen for at finde løsningerne på kort og langt sigt. 

Der er mange faktorer og årsager til, at der mangler omkring 3500 chauffører. Noget er udefrakommende, som vi ikke har megen kontrol over. Det er for eksempel krig, krise i forsyningskæder og corona.

Unge, kvinder og udlændinge skal ind i faget

Men der er også ting, hvor vi kan gøre noget ved det og forbedre rammevilkårene for erhvervet, så det bliver mere attraktivt at tage job bag rettet i lastbilen eller bussen.

Nogle løsninger har lange udsigter. Det skal for eksempel være lettere og mindre bureaukratisk for virksomheder at tiltrække og fastholde velkvalificeret udenlandsk arbejdskraft. Og det skal også gælde for transportbranchen, hvor lovgivningen tilmed sikrer dansk lønniveau til chaufførerne, uanset hvor de kommer fra.

Nogle løsninger virker først på den lange bane. Flere unge skal starte og gennemføre en chaufføruddannelse, og virksomhederne skal stille sig til rådighed for lærlinge. Flere kvinder skal ind i faget, så arbejdsudbuddet øges, men det kræver et øget fokus på ligestilling i branchen.

Nogle løsninger virker på kort sigt og kan gennemføres umiddelbart, hvis der er politisk vilje. Færdselsstyrelsen skal for eksempel have tilført flere ressourcer, så chauffører ikke skal vente i månedsvis på et erhvervskørekort.

Jeg vil dog slå ned på særligt ét rammevilkår i vejtransportbranchen, som skræmmer chauffører væk fra faget, og gør det svært at tiltrække nye. Det er bøder. For nylig udkom Transportministeriet med et omfattende bødekatalog på 42 sider, der viser, hvad chauffører kan blive ramt af, når de tager afsted på arbejde om morgenen.

Alene omfanget taler for sig selv. Det er indlysende, at de mange bøder og det generelt høje bødeniveau, gør det vanskeligt at fastholde og tiltrække nye chauffører. Flere af sanktionerne overstiger en månedsløn.

Bøderne er en hæmsko

Når man snakker om at forbedre chaufførers arbejdsvilkår, er det oplagt at se nærmere på området. Bøderne er et stressende element i chaufførernes hverdag, som ikke ses lignende i mange andre jobs, hvilket naturligvis ikke er rimeligt.

Ulovligheder hører selvfølgelig ingen steder hjemme, og derfor taler vi heller ikke imod sanktioner generelt, men proportionerne skal være i orden. Store bøder for mindre utilsigtede fejl må ikke kvæle den spirende lyst til at blive chauffør.

Argumentet for bøder er ofte, at det virker adfærdsregulerende. I det her tilfælde er det desværre den forkerte adfærd, der bliver resultatet, når chauffører søger nye græsgange. Seneste er der vedtaget ny lovgivning om myndighedskontrol med chaufførers arbejdstid, som nu sanktioneres hårdt.

{{toplink}}

Politikerne er på afveje, hvis de ikke anerkender, at det har en negativ indvirkning på situationen med chaufførmangel. Dansk Erhverv har arbejdet hårdt på at få indført et bødeloft for de nye regler, og heldigvis kunne et flertal i Folketinget se fornuften i det.

Nu er tiden kommet til at give ministerens bødekatalog et gennemgribende 360-graders eftersyn og sanere i det samlede bødetryk i vejtransporten. Branchen venter stadig i spænding på ministerens opfølgning på høringen i februar om chaufførmangel.

Her kan man umuligt komme uden om, at et af initiativerne bliver at se bødekataloget efter i sømmene, da behovet for at gøre noget aktivt ved chaufførmanglen i mellemtiden kun er blevet større.

Chaufførmanglen er akut, og den koster dansk erhvervsliv og Danmark dyrt. Tiden er kommet til at udvise handlekraft, for Danmark kan mindre uden flere hænder bag rettet.

Forrige artikel ITD: Manglen på lastbilchauffører risikerer at forværre forsyningskrisen ITD: Manglen på lastbilchauffører risikerer at forværre forsyningskrisen Næste artikel Drivkraft Danmark og Tekniq: En effektiv udrulning af ladeinfrastruktur kræver en opdatering af rammebetingelserne Drivkraft Danmark og Tekniq: En effektiv udrulning af ladeinfrastruktur kræver en opdatering af rammebetingelserne