Pendlertalsmand: Gør DSB til et reelt alternativ til bilismen

TRANSPORTDEBATTEN: I kontraktforhandlingerne mellem DSB og staten skal pendlernes interesser i højsædet, så togtrafikken kan blive et endnu bedre alternativ til bilismen, skriver pendlertalsmand Michael Randropp.

Af Michael Randropp
Pendlertalsmand, Kystbanen

Når toget ikke kommer til tiden, er det næstvigtigste information.

Den får vi ikke i dag. Selvom det står anført i den nuværende kontrakt, at dette skal DSB Øresund sørge for, sker det ikke.

Og Transportministeriets kontraktenhed har viden om det - hvor tit sker dette?

Flere gange om ugen. Den manglende information bevirker, at man ikke som pendler kan vælge et alternativ, fx en bus eller køre med en kollega osv.

Dette giver mistillid til den kollektive trafik.

DSB har ansvaret for, at de rejsende får korrekt information ved forsinkelser eller aflysninger, og disse skal oplyses på flere platforme, så hvis den ene går ned, kan man hente informationer på en anden platform.

Sker dette ikke, skal der betales bod fra DSB, som skal komme passagererne til gode.

Kvalitet af tog
Togvognene er i så dårlig forfatning, at det er pinligt.

Døre ude af drift, så passagerer ikke kan nå at komme med toget, køleanlæg og toiletter, som ikke virker.

Dette er de hyppigste fejl. Jeg har igennem de seneste 5 år besøgt DSB vedligehold, hver evig eneste gang er jeg præsenteret for en ny plan og en ny direktør.

Og de er stadig ikke i stand til at levere.

Oplevelsen er, at DSB og DSB vedligehold holder hånden over hinanden. Skal dette blive bedre, skal der en hel anden struktur til.

Antallet af togsæt
Passagerer sidder lårene af hinanden, udtalte en anden pendlertalsmand til det seneste møde med DSB, hvilket flere nikkede genkendende til.

Det er svært at vurdere, hvad der skal ske på dette område, for skyldes det, at der er for mange togsæt på værksted, eller er manglende køb af togsæt problemet?

På dette område skal der gribes ind.

Bliver der ikke taget hånd om dette, vil pendlerne ikke synes, at tog er attraktivt, da en siddeplads er et must, hvis man skal bruge sin rejsetid optimalt. 

Et sundt DSB?
Der er brug for et DSB, som åbent fortæller om, hvad man som passager kan forvente at få leveret på hver enkelt togstrækning, som DSB i fremtiden skal drive.

Vil DSB ikke leve op til dette, skal der findes en anden operatør.

Set med en pendlertalsmands øjne bliver et DSB først sundt, når der reageres på det, passagererne oplever, og mange af disse informationer får DSB fra pendlertalsmændene.

DSB skal også være forpligtiget til at svare på spørgsmål fra pendlertalsmænd, og i hvert enkelt tilfælde, hvor de ikke ønsker dette, skal Transportministeriets kontraktenhed informeres.

Venter i spænding
Efter den nye ledelse i DSB er kommet til, og med de ændringer, det har medført, vil det mest sunde dog være, at pendlertalsmandens opgave helt bliver fjernet fra DSB og lagt over i en styringsgruppe under kontraktenheden i Transportministeriet, hvor denne gruppe så giver ideer og råd set med pendlerøjne.

Dette vil medføre bedre kundeservice - modsat i dag, hvor DSB's fokus er som i en produktionsvirksomhed - uden hensyntagen til kunderne.

Bliver den nye kontrakt med DSB fremtidssikret, så pendlerne på de eksisterende togstrækninger oplever bedre jernbanetrafik nu og i fremtiden og dermed er et alternativ til bilen?

Vi venter spændt!

Forrige artikel Sådan sikrer vi bedre og sundere trafik Sådan sikrer vi bedre og sundere trafik Næste artikel Cyklistforbund: Hverdagscyklismen er udfordret Cyklistforbund: Hverdagscyklismen er udfordret