Bilhandlere: Drop lappelovene

DEBAT: Danmarks Automobilforhandler Forening frygter, at politikerne vil rive Infrastrukturkommissionens arbejde i småstykker for at fremme egne mærkesager.

Af adm. direktør Preben Kjær
Danmarks Automobilforhandler Forening (D·A·F)

Når Folketinget vedtager en lovændring, hænder det som regel, at mange brancheorganisationer og virksomheder betegner det som en lappeløsning.

Som hovedregel har de også ret, fordi det kun er sjældent, at vore politikere tager fat om nældens rod.

Som regel går de efter mere overfladiske ændringer, der måske kan løse et eller flere aktuelle problemer - og så efterlade resten i det sædvanlige moradsagtige virvar.

Som organisation kunne vi godt tænke os lidt mere visionære politikere, der i stedet for at gå efter næste valg ville tænke på næste generation.

En af de måder, som man kan få det på er - som det i nyere tid er blevet bedrevet - at lade kommissioner sidde som tænketank og komme med færdige helhedsforslag.

Mærkesager ødelægger eksperternes planer
Men så hænder det igen ofte, at de selvsamme politikere efterfølgende piller helheden i stykker til fordel for mærkesager.

Det gjaldt Velfærdskommissionens arbejde, og det kommer såmænd også nok til at blive Infrastrukturkommissionens skæbne. 

Hvis man ikke kan lide motorveje, vil man politisk forsøge at pille disse ud af en samlet plan for hele Danmarks fremtid.

På det seneste har vi set regeringens forsøg på at indføre miljøtænkning på bilområdet karakteriseret som en lappeløsning. Regeringen har forsøgt at præmiere små og miljørigtige biler til fordel - eller ulempe - for de større og mere miljøuvenlige biler.

Men i deres iver efter at gøre dette er politikerne for at få fjernet en lille og ubetydelig del af store firehjulstrækkere i bylivet gået langt ind i at ville bestemme, hvem der skal betale hvad for at køre i en varebil.

Lad dog godsejer Blåskæg selv bestemme
Efter min opfattelse skal politikere med god ret bestemme, hvad en bestemt type bil skal betale i afgift. Men de skal ikke blande sig i, om det er landmand Pedersen, godsejer Blåskæg eller husejer Kælderloft, der vil køre i den.

Indtil vi får fjernet denne uskik, må vi leve med de nuværende lappeløsninger.

Vi kan i dagligdagen se det på, at dårligt nok er blækket tørt på lovforslagene om ændring af bilbeskatningen, før SKATs embedsmænd føler sig foranlediget til at udsende "vejledninger" i, hvorledes man nu med rette eller urette skal kunne fortolke den vedtagne lov.

Forrige artikel S-ordfører undrer sig over kovending Næste artikel DTL: Nej tak til nye betalingsmotorveje