Hvor der er vilje, er der vej

DEBAT: Trængselsproblemerne, den regionale udvikling og forbindelserne mellem landsdelene skal have et løft, siger Venstres trafikordfører om prioriteringerne om de kommende trafikinvesteringer.

Af Kristian Pihl Lorentzen,
Trafikordfører, (V)

Der er ingen tvivl i mit sind. Der hersker en nøje sammenhæng mellem en moderne og velfungerende infrastruktur og samfundets muligheder for at sikre vores velfærd på lang sigt.

Ikke mindst i en globaliseret verden med øget transport af mennesker og gods er det helt afgørende, at vi sikrer mobiliteten inden for landets grænser samtidig med at der sikres gode og hurtige forbindelser ud til Europa og resten af verden.

Derfor var det et udtryk for rettidig omhu, da regeringen sidste efterår nedsatte en infrastrukturkommission, der frem til efteråret 2007 analyserer det fremtidige behov for investeringer i infrastrukturen.

Der er brug for at skabe et samlet overblik, så vi politikere efterfølgende kan prioriteres hensigtsmæssigt og søsætte de nødvendige langsigtede projekter, samtidig med at vi får bugt med puklen af påtrængende trafikale investeringer på kort sigt.

Infrastruktur en fremtrædende placering
I Venstres nye trafikoplæg "Frihed og Fremdrift" slår vi fast med syvtommersøm, at målrettede trafikale investeringer skal have den nødvendige placering i anvendelsen af statens samlede ressourcer.

Det er simpelthen en nødvendig og meget givtig investering grundlaget for dansk konkurrencekraft og dermed velfærd i en globaliseret verden. Ganske som de besluttede investeringer i forskning og uddannelser er det.

For Venstre er borgernes frihed til at vælge transportmiddel samt et godt samspil mellem transportformerne helt centrale ledetråde i overvejelserne om trafikale investeringer.

Miljøet skal inddrages
Et bærende princip for Venstre er endvidere, at fremtidens infrastrukturbeslutninger bør sikre en god og sammenhængende infrastruktur i hele landet. Endvidere ønsker Venstre, at hensynet til miljøet inddrages som vigtig faktor når der foretages trafikale investeringer.

Venstre vil desuden lægge stor vægt på samspillet mellem de enkelte transportformer (vej, bane, sø, luft) samt forbedring af sammenhængen mellem kollektiv transport og individuel transport.

Sidstnævnte er ikke mindst væsentligt for de mange pendlere, der hver dag bruger alt for lang tid på transport til og fra arbejde. Men også inden for godstransporten bør vi fokusere på muligheder for at få mere gods på skibe og jernbaner - til aflastning af vejnettet og til gavn for miljøet.

Danmark rundt på 180 dage
I perioden fra december 2006 til juni 2007 har jeg som trafikordfører gennemført besøg og besigtigelser i alle landets regioner, herunder holdt møder med lokale beslutningstagere og erhvervsfolk.

På denne meget konkrete og praktiske baggrund har vi i "Frihed og Fremdrift" spillet ud med en række konkrete vejprojekter, der under alle omstændigheder bør gennemføres på "kort sigt", dvs.10-15 års tidshorisont.

I de kommende politiske prioriteringer af vej- og broprojekter er følgende tre målsætninger afgørende at forfølge:

 

  • Løsning af stigende trængselsproblemer - dvs. udbygning af strækninger med høje og stigende trafiktal samt etablering af aflastende parallelle transportkorridorer.
  • Udbygning af det statslige vejnet som forudsætning for regional udvikling og vækst og dermed en balanceret udvikling i Danmark.
  • Gode og hurtige forbindelser mellem landsdelene og dermed sikring af Danmarks fysiske sammenhængskraft.

 

Biltrafikken på de danske landeveje ventes at stige med mindst 70 pct. frem til 2030. Samtidig ventes godsmængden at blive næsten fordoblet. Den markante forøgelse af trafikmængden vil medføre langt mere trængsel og tidsspilde på det overordnede vejnet, end det vi allerede oplever i dag. Det er en udfordring, som kalder på politisk handlekraft.

Endvidere er der brug for en fortsat modernisering og opgradering af jernbanen på "kort sigt". Venstres mål er at sikre jernbanen som et attraktivt alternativ til bilen - på såvel fjerne strækninger mellem landsdelene som på regionale strækninger med omfattende pendling.

Hastigheden for fjerntog skal op på 200 km/t, og regionaltogene skal op på 140 km/t. Og togene skal køre til tiden.

Langsigtede beslutninger venter forude
Når infrastrukturkommissionen om nogle uger har fremlagt sine anbefalinger, skal der tages stilling til, hvilke langsigtede vej-, bro- og baneprojekter, der skal nyde fremme og underkastes en nærmere analyse og konkretisering forud for endelig beslutning om iværksættelse.

Og her er der kommer mange interessante forslag på bordet i løbet af sommeren. Men ét er sikkert: Vi kan ikke gennemføre alle disse projekter. Der skal prioriteres.

En effektiv kollektiv transport og færre bilkøer på vejene er ikke alene afgørende for samfundsøkonomien. En effektiv transport og en moderne trafikal infrastruktur sparer også dyrebar tid, som i stedet kan bruges sammen med familien eller på arbejdspladsen.

Afslutningsvis vil jeg udtrykke stor tilfredshed med, at den trafikale infrastruktur på seneste er kommet langt højere op på den politiske dagsorden. Der breder sig en voksende erkendelse af, at en moderne og tilstrækkelig infrastruktur er helt afgørende for udvikling og velstand på den lange bane.

Trafikken må ikke sande til
Afgørende for at vort land ikke sander til i bilkøer og forsinkede tog. Specielt i lyset af den stigende trafikmængde, der bunder i globaliseringen samt det glædelige faktum, at Danmark for alvor har gang i hjulene.

Danskerne ønsker ikke at spilde deres livstid på at sidde i en bilkø eller vente på et forsinket tog. De vil hellere bruge tiden sammen med familien eller på arbejdspladsen.

Sammenfattende står vi over for gigantiske trafikpolitiske udfordringer. Men jeg fornemmer en udbredt politisk vilje til at bane vejen for velfærd. Til gavn for borgerne - og for det erhvervsliv, der skaber velfærd. Hvor der er vilje, er der vej!

Forrige artikel Hvor er den danske model? Næste artikel Danmark tilbage på sporet Danmark tilbage på sporet