Danmark tilbage på sporet

DEBAT: S indbyder den nye transportminister til forhandling om kollektiv trafik.

Af Magnus Heunicke, MF (S), trafikordfører

Den nye transportminister har et stort arbejde foran sig. Han skal sætte sig ind i de mere eller mindre opfindsomme forklaringer, han skal give togpendlerne på, hvorfor deres tog hver eneste dag er forsinkede: Solkurver, tærede duobloksveller og rustne armaturer. For slet ikke at tale om IC4-togenes årelange forsinkelse.

Fra oppositionen skal der lyde et varmt velkommen til Jakob Axel Nielsen. Vi ser frem til et konstruktivt samarbejde; og der er nok at tage fat på.

Siden regeringsskiftet i 2001 er antallet af togforsinkelser mere end fordoblet, og imens er prisen for en billet til bus eller tog steget dobbelt så meget som pris- og lønudviklingen. Den kollektive trafik har kort sagt været taberen af regeringens politik, og det har betydet et markant fald i salget af pendlerkort i DSB. Folk vælger bilen på grund af de upålidelige og dyre tog, og det giver endnu mere trængsel på vejene og forringer Danmarks CO2-regnskab.

Alle må være enige om behovet for et løft til den kollektive trafik, og her tilbyder Socialdemokraterne transportministeren et tæt samarbejde med et ambitiøst mål:

Opprioritere kollektiv trafik
Vi vil i løbet af 10 år sikre rettidige tog, nyinvestere i den kollektive trafik og sænke billetprisen med 25 pct.

Det er de centrale trafikale elementer i Socialdemokraternes investeringsplan, Ny ansvarlighed, der gør op med flere års mislighold og underprioritering af den kollektive transport.

Hvis ikke der sættes ind med et højt ambitionsniveau for en fornyelse af den kollektive trafik, går samfundet i stå. Men hvis regeringen og den ny minister vil gribe chancen, kan vi omdanne den kollektive trafik til et reelt og attraktivt alternativ til bilen for de store pendlerstrømme. Til gavn for klimaet og kampen imod den globale opvarmning, arbejdsmarkedets fleksibilitet, indsatsen imod øget ulighed i samfundet - og naturligvis også til gavn for bilisterne, der får bedre plads på vejene, når flere vælger toget.

Trængsel koster 6 mia.
Regeringens fortolkning af skattestoppet har ikke taget højde for den enorme prisstigning, vi har oplevet på taksterne i den kollektive trafik. I takt med, at servicen er blevet ringere i form af færre busruter og flere togforsinkelser, er prisen på en billet steget og steget.

Den stigning kan mærkes på danske familiers husholdning. Og den kan mærkes i den kollektive trafik, der taber markedsandele til privatbilismen i disse år.

Ifølge en meningsmåling, som Teknologirådet står bag, vil et flertal af danskerne gerne betale en halv procent ekstra i skat, hvis offentlig transport til gengæld bliver gratis. Socialdemokraternes forslag vil ikke gøre det gratis at tage bussen eller toget. Men vi vil nedsætte billetprisen og investere i nyt materiel, der giver bedre rettidighed, flere afgange og ruter og mere komfort.

Hvert år spilder samfundet seks milliarder kroner på grund af køer og trængsel i vejtrafikken alene i hovedstadsområdet. Vi er nødt til at tænke nyt, hvis vi skal gøre op med trængslen på vejene. Det kræver investeringer i den kollektive trafik, og det er det socialdemokratiske budskab til den nye konservative transportminister.

Arver ministerium med problemer
Han arver et ministerium med problemer i den grundlæggende service til danskerne. Men Jakob Axel Nielsen arver også et konservativt valgslogan, der lover at "holde Danmark på sporet".

Hans forgænger blev af de konservative partistrateger ikke fundet værdig til at få sit billede på plakaten. På vegne af alle Danmarks pendlere (mig selv inklusive) vil jeg tillade mig at komme med det ydmyge håb, at den nye transportminister vil tage imod Socialdemokraternes udspil som en invitation til nu for alvor at satse på den kollektive trafik. Og hvem ved - hvis det lykkes at forbedre signaler, billetpriser og spor, vil også transportministeren få sit portræt på de konservative valgreklamer.

Forrige artikel Hvor der er vilje, er der vej Næste artikel Transportministeren er også cykelminister