Styring og rammebetingelser frem for mere isenkram

DEBAT: Ekspert opfordrer til at styrke de organisatoriske sider af transportsektoren og høste gevinsterne.

Af Michael Henriques
Seniorrådgiver i Tetraplan

De stigende trafikmængder som vi kan forvente i de 15- 25 år kan ikke løses af en enkelt transportform.

Naturligvis vil det kunne have en positiv effekt at indføre eksempelvis modulvogntog, idet større mængder af gods vil kunne transporteres på færre vogntog.

Og ligeledes vil endnu større containerskibe kunne løfte mere gods på de oceangående transporter, end vi kender det i dag. Men uden et effektivt samspil med de transportmidler der skal stå for den helt afgørende  for- og eftertransport nytter det i praksis mindre.

Der er om noget behov for et samspil mellem transportformerne. Og her er det helt nødvendigt at der sker en effektiv styring af hele transportkæden, og at de terminaler der skal håndtere skiftet mellem transportformerne fungerer optimalt.

Ingen tvivl om, at der er behov ny og mere infrastruktur til at løfte de stigende transportmængder. Men der er i lige så høj grad brug for en effektiv styring af samspillet mellem transportformerne, således at transportkæden bliver stærk i alle led.

EU tiltag uden effekt
EU-Kommissionen introducerede for nogle år siden det såkaldte "freight integrator" begreb.

Freight integratoren skulle optræde som den organisatoriske enhed, der kunne overskue udbuddet på det samlede transportmarked og på optimal vis kæde transportformerne sammen, således at kunden hver gang fik den bedste løsning, hvad enten der var tale om unimodal eller multimodal transportløsning.

Tankegangen bag begrebet var helt rigtigt, men indtil videre har den i nogen udstrækning lidt skibbrud.

Det har vist sig svært at etablere uddannelser der kunne producere de nødvendige integrators, og de allerede eksisterende integrators i form af speditører og shipping virksomheder synes ikke helt at have været gearet til opgaven. Men da tankegangen er den helt rigtige, er den eneste vej frem at holde fast i begrebet og styrke udviklingen.

Terminaler skal spille større rolle
Skal samspillet mellem transportformerne fungere optimalt, er velfungerende terminaler af afgørende betydning. Terminalerne skal sikre, at det brud i transportkæden enhver omladning er udtryk for foregår gnidningsløst.

Specielt i de situationer, hvor der kan vælges mellem en unimodal eller multimodal løsning, er dette forhold af afgørende betydning. Den ekstra omkostning terminalhåndteringen normalt vil udgøre skal helst kompenseres af en gevinst et andet sted i kæden, således at resultatet bliver en samlet set bedre transportløsning.

Og for at opnå dette er det helt afgørende, at processen er organiseret rigtigt. I sidste ende er det derfor ikke så meget et spørgsmål om teknik, men derimod om at organisere og ikke mindst kommunikere den optimale løsning ud til transportkøberne.

Her kan terminalerne komme til at spille en endnu mere afgørende rolle end hidtil. For i terminalen samles transportformerne og de kompetencer der er knyttet hertil. Er terminalerne i stand til at understøtte processen med formeringen af den optimale kæde kan de vinde endnu mere momentum end hidtil, og løsninger der på langt bedre vis end nu udnytter infrastrukturen kan opnås.

Effektiv styring er vejen frem
Skridtet derhen er kun i beskeden grad et spørgsmål om teknik (den er nemlig allerede til stede), men derimod et spørgsmål om en samlet set optimal anvendelse af de forskellige transportformer, der indgår i kæden.

Her spiller den organisatoriske viden og vilje, den være sig privat eller offentlig, til at styre processen bedst muligt den afgørende rolle. Så en bevidst satsning på effektiv styring og gode rammebetingelser, frem for mere isenkram, er helt oplagt vejen frem. Og ikke kun for godstransporten, men i lige så høj grad for persontransporten.

Forrige artikel Trafikudvalgsformand: Havneprivatisering eneste vej frem Trafikudvalgsformand: Havneprivatisering eneste vej frem Næste artikel K ønsker havnetunnel i København