K ønsker havnetunnel i København

DEBAT: K-ordfører opfordrer Københavns Kommune til at tage fat på havnetunnel.

Af Henriette Kjær
trafikpolitisk ordfører for Det Konservative Folkeparti

En havnetunnel i København vil være en genial trafikløsning, der vil sikre, at den tunge trafik vil gå uden om den historiske bykerne.

København er i en rivende økonomisk udvikling, hvilket er utrolig glædeligt, men det medfører store trafikale problemer i og omkring København.

Det er et stort problem med trængsel og kø på vejene. Det er forurenende, og det er dyrt for samfundet, at vi holder i kø, når vi skal frem i trafikken.

Biltrafikken har været stigende i de seneste 10 år. Den stigende biltrafik medfører trængsel og lokale miljøproblemer, ligesom den lægger beslag på store dele af byens rum.

Sikre bløde trafikanter
Det Konservative Folkeparti støtter derfor initiativer, der kan være med til at gøre Indre By mere sikker for bløde trafikanter og sundere for borgerne at opholde sig i.

Udbygningen af vejnettet i form af en havnetunnel øst om København har været debatteret i mange år. Det er for Det Konservative Folkeparti altafgørende, at den valgte løsning kan betjene de store byudviklingsområder på en miljømæssigt og økonomisk bæredygtig måde og aflaste de tætte bydele for gennemfartstrafik.

Trafikale løsninger kræver perspektiv og overblik. Vi skal hele tiden forbedre vores miljø og tænke på næste generations livskvalitet.

Kommunen skal selv begynde
Der har været forskellige forslag på, hvilken linjeføring der vil være den bedste. Vi Konservative vil ikke lægge os fast på nogen bestemt løsning. Det må man naturligvis selv lægge sig fast på i Københavns Kommune.

Til gengæld har vi en klar forventning om, at Københavns Kommune snart begynder at drøfte planerne om en havnetunnel, da det er derfra, initiativet skal udspringe. Vi kan jo ikke fra statens side begynde at reservere arealer til udgravning osv. uden det er en del af kommunens lokalplan.

Brugerbetaling
Et stort projekt som en havnetunnel koster naturligvis mange penge. Vi Konservative forestiller os, at man laver en løsning, hvor den enkelte bilist betaler for at køre igennem tunnelen, ligesom vi kender det fra Storebælts- og Øresundsbroen.

Det kan være med til at finansiere opførelsen. Dog er det vores vurdering, at der også skal tilføres offentlige midler, da brugerbetalingen ellers vil blive for stor.

EU-støtte
Der er grund til at forvente, at EU vil støtte dette projekt, ligesom de lige har givet tilsagn om at støtte havnetunnelen i Århus. Det er også sket i forhold til andre europæiske storbyer.

Men samtidig må Københavns Kommune må også betale deres del for denne hurtige og effektive forbindelse uden om byens centrum.

Vi ønsker, at projektet bliver sat i gang så hurtigt som muligt. Det er klogt og samtidig godt for miljøet. Jeg glæder mig til, at havnetunnelen kommer. Den vil gøre København til en harmonisk og grøn storby.

Forrige artikel Styring og rammebetingelser frem for mere isenkram Næste artikel Skibsfart er miljørigtig transport