ITD: Flyt fokus fra begrænsninger til vækst

DEBAT: Transportbranchen må overveje, hvor den vil hen, og lægge en klar strategi for at nå dertil, lyder det fra ITD’s europapolitiske chef, Karen Roiy. Og det kræver ens regler og et bedre image, skriver hun.

Af Karen Roiy
Europapolitisk chef, ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Torsdag 10. december mødes EU’s transportministre til et rådsmøde i Bruxelles. På dagsordenen er en politisk debat om sociale aspekter inden for vejgodstransporten. 

Her skal de 28 medlemslande give deres syn på den nuværende lovgivning på området, herunder håndhævelse af reglerne vedrørende sociale forhold for chauffører og virksomheder, som opererer på tværs af Europas grænser.

Fra ITD og den danske vejgodstransports side er ønsket helt klart: Fælles klare regler, og endnu vigtigere: Ens håndhævelse på tværs af EU’s medlemsstater. 

En ensretning af reglerne er afgørende for de danske transport- og logistikvirksomheder, der opererer i hele det europæiske marked, fordi det skaber lige konkurrencevilkår.

Behovet er blevet en nødvendighed
Baggrunden for drøftelsen på rådsmødet er, at kommissionen overvejer at introducere nye initiativer i den såkaldte vejpakke for vejgodstransporten, som bliver lanceret i 2016. 

Der er i dag forskellige politiske holdninger til, hvor galt det står til med de sociale aspekter inden for vejgodstransporten, men ét forhold kan alle parter støtte op om; behovet for effektiv og ensrettet håndhævelse af reglerne i medlemslandene.

Senest har en rapport, bestilt af Kommissionen, konkluderet, at der er behov for at præcisere reglerne over for medlemslandene, idet reglerne rummer uklarheder, der fører til forskellige nationale fortolkninger. 

Behovet for en fælles europæisk tilslutning til fortolkningen og håndhævelsen af reglerne inden for den sociale dimension er derfor nødvendig.

Uenigheden går ud over branchens image
Hvis vi som transportbranche ønsker en effektiv kontrol af sektoren, er der er ingen tvivl om, at samarbejdet om en ens håndhævelse er afgørende. Derfor er det vigtigt, at reglerne er til at forstå for både transportvirksomheder og kontrolmyndigheder.

De tilbagevendende diskussioner om de sociale aspekter i vejgodstransporten er ødelæggende for branchen, og mange har i dag et dårligt og unuanceret indtryk af vejgodstransporten. 

Vores image viser med andre ord slet ikke de potentialer, der ligger i vores branche. Det skal der laves om på.

De sociale aspekter må ikke skygge
For vores medlemmers dagligdag handler om andet og mere end chauffører og fragt på vejene. 

Vores medlemmer har ansatte på alle uddannelsesniveauer og i mange jobfunktioner, og branchen bevæger sig ind i en stadig mere digitaliseret verden, som også kræver nye kompetencer. 

Branchen ser derfor ind i rivende digital omvæltning, som byder på masser af spændende vækst- og jobpotentiale.

Med medlemslandenes tilslutning til fælles EU-løsninger kan vi med ro i maven lægge diskussionen om de sociale dimensioner til side og i stedet sætte fokus på det, der gavner erhvervet mest, nemlig vækst i sektoren. 

Vi skal skabe klarhed over, hvor vi som branche vil hen, hvilke ambitioner vi har for transport- og logistiksektoren og ikke mindst udvikle en plan for, hvordan vi når vores mål. 

Så opfordringen her fra lyder; lad os få afklaret diskussionerne om de sociale aspekter i vejgodstransporten en gang for alle og på fælles grund. 

Vi skal se mulighederne frem for barrierer.

 

Rubrikken for dette debatindlæg er rettet. Oprindeligt lød overskriften ITD: Tænk vækst frem for social dumping.

 

Forrige artikel Rådet for Bæredygtig Trafik: En kunstig klimaduks hjælper ikke miljøet Rådet for Bæredygtig Trafik: En kunstig klimaduks hjælper ikke miljøet Næste artikel Københavns Lufthavne: Flyver fremtidens vækst uden om Danmark? Københavns Lufthavne: Flyver fremtidens vækst uden om Danmark?