Københavns Lufthavne: Flyver fremtidens vækst uden om Danmark?

DEBAT: Lufthavne, politikere og både erhvervs- og turistorganisationer må alle lægge sig i selen, hvis den internationale flytrafik og alle de turister, der følger med, skal trækkes til Danmark, skriver kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne Henrik Peter Jørgensen.

Af Henrik Peter Jørgensen
Kommunikationsdirektør, Københavns Lufthavne A/S

Spørger man den internationale luftfartsorganisation, IATA, vil størstedelen af den fremtidige vækst i international luftfart komme fra Kina. Her forventes antallet af flyrejser at stige fra 758 millioner til svimlende 1.196 millioner passagerer om året.  

Men konkurrencen om at tiltrække de mange kinesiske passagerer er benhård. Og hvis Danmark ikke følger med i kapløbet, vil de mange kinesiske turister i stedet vælge Amsterdam, Frankfurt eller München. 

Spørgsmålet er derfor, hvad vi skal gøre for at flere kinesiske passagerer flyver til Danmark?

Kineserne kommer med fulde lommer
Lige præcis det spørgsmål blev vi en hel del klogere på tidligere på året, da Beijing Capital Airlines for første gang valgte at starte en rute mellem Beijing og København. 

Foranlediget af et bredt samarbejde mellem luftfartsbranchen, erhvervs- og turistorganisationer samt det politiske system, lykkedes det Danmark at tiltrække det kinesiske selskab foran vores europæiske konkurrenter. 

Det er eksempel på, hvordan det brede samarbejde mellem danske aktører sikrer, at en ny og indbringende flyrute lander i København til glæde for hele Danmark. 

I dette tilfælde i særdeleshed Odense, som i 2016 får besøg af minimum 11.000 kinesiske chartergæster. De bruger cirka 2.000 kroner om dagen og det betyder, at de i 2016 vil lægge cirka 15 millioner kroner i butikker i Odense og København.

Samarbejde giver pote
Og tiltrækningen af Beijing Capital Airlines er ikke det eneste afkast af det brede samarbejde. I de senere år har Danmark høstet gevinsterne af det stærke samarbejde i ruteudviklingsprojektet Global Connected, der blandet andet har deltagelse af Københavns Kommune, Erhvervs- og vækstministeriet og Udenrigsministeriet. 

Siden 2009 er antallet af langdistanceruter i Københavns Lufthavn fordoblet, og fra næste år vil der være 35 direkte langdistanceruter i Københavns Lufthavn. 

De mange langdistanceruter gør det lettere for turister at komme til Danmark, og skaber samtidig en god international tilgængelighed for danske virksomheder. Der er i dag direkte flyruter til 71 procent af verdens BNP fra Københavns Lufthavn.

For at stå stærkere i konkurrencen om at tiltrække forretningsrejsende og turister fra Kina, bliver det afgørende at fastholde og videreudvikle det brede samarbejde, som vi har set virke i de seneste år. 

Hvis Danmark skal have del i fremtidens vækst i Kina inden for luftfart, kræver det samarbejde mellem flyselskaber, lufthavne, myndigheder og erhvervsliv på tværs af regionerne. 

 

Forrige artikel ITD: Flyt fokus fra begrænsninger til vækst ITD: Flyt fokus fra begrænsninger til vækst Næste artikel E.ON efter COP21: Ord skal forvandles til handling E.ON efter COP21: Ord skal forvandles til handling