Millioner af smågrise skal stadig kunne sendes på lange transporter: Her er EU’s forslag til ny dyrevelfærdslov

De lange transporter af svin til opfedning på tværs af Europa skal stadig være lovlige, men kravene til forholdene på lastbilerne skærpes. Sådan lyder nogle af elementerne i et nyt dyrevelfærdsudspil fra EU-Kommissionen. Forslaget får kritik fra flere sider.

Det skal stadig være muligt for de europæiske lande at sende millioner af svin ud på lange transporter på tværs af landegrænserne.

Det mener EU-Kommissionen, der er klar med et nyt forslag til en lov om dyrevelfærden på dyretransporterne i Europa.

Med de nuværende regler er det tilladt at transportere levende dyr i op til 24 timer, men med udspillet ønsker Kommissionen at forbyde de lange transporter, der varer mere end ni timer, for dyr, der transporteres direkte til slagtning.

For de dyr, der transporteres til andre formål som opfedning, lægger man kun op til at begrænse den tilladte transporttid til 21 timer.

Som Altinget tidligere har kunne fortælle, var det sidste år blot 0,46 procent af de i alt 11 millioner danske svin på lange transporter, der blev transporteret direkte til slagtning.

Kommissionen lægger dog også op til at skærpe kravene til dyrevelfærden på de lange transporter. I udspillet foreslår man blandt andet mere plads til dyrene på lastbilerne og øget monitorering af transporterne.

Få overblik over de vigtigste elementer i faktaboksen nedenfor.

Skuffelse og nonsens

Lovforslaget har været ventet længe, siden Kommissionen i 2020 lovede en gennemgribende revision af den europæiske dyrevelfærdslovgivning. Det skete efter, at Kommissionen selv havde erkendt, at den nuværende lovgivning ikke reflekterer det nuværende vidensniveau om dyrenes velfærd.

Revisionen skulle oprindeligt have omfattet reglerne i både landbruget, på slagterierne og på transporterne, men det løfte valgte Kommissionen at løbe fra tidligere på efteråret. Udspillet er derfor alene målrettet transportreglerne.

I dyreværnsorganisationen Dyrenes Beskyttelse er man langt fra overbevist om indholdet.

"Vi er dybt skuffede, fordi vi gerne havde set et forbud mod lange transporter for alle dyr. Forbuddet for slagtedyr er et skridt på vejen, men for dyret gør det jo ingen forskel, om det skal transporteres til slagtning eller opfedning," siger direktør Britta Riis.

Hun undrer sig også over, at der ikke er nogen højdekrav for grise som den eneste dyreart, men finder det til gengæld positivt, at der lægges op til mere specifikke krav til transporterne.

Transportsektoren er også kritisk over for Kommissionens forslag. Brancheforeningen International Transport Danmark (ITD) kalder i en pressemeddelelse udspillet for "det rene nonsens".

"Når jeg kigger på forslagene, bliver det for mig noget pseudo-lovgivning. Det er mig en gåde, hvorfor man ikke kigger på den forskning, der rent faktisk eksisterer. For her vil man se, at vi kan give dyrevelfærden et løft, hvis vi kigger på ting som f.eks. bedre uddannelse af chauffører og tekniske løsninger i selve bilen," siger administrerende direktør Stefan K. Schou.

ITD-direktøren kalder blandt andet forslagene om ændrede pladskrav og reducerede transporttider for "uforståelige". De er et udtryk for, at følelserne får lov til at fylde mere end fakta, lyder det.

{{toplink}} 

S: Profit før dyrevelfærd

Heller ikke i Europa-Parlamentet er der den store glæde at spore over indholdet.

Parlamentsmedlem for Socialdemokratiet Niels Fuglsang (S) har længe argumenteret for en maksimal transporttid på otte timer for alle dyr.

"Det bedste, man kan sige om forslaget, er, at det kommer. Forslagene til ændringer er ikke gode nok, og der sættes i mine øjne profit over dyrevelfærd. Transporttiden er ændret fra 24 timer til 21 timer, og det er en forbedring, men 21 timer er stadig horribelt," siger Fuglsang.

Alligevel mener han dog, at forslaget fra Kommissionen markerer en "enorm god dag".

"Nu kommer forslaget, og så kan Parlamentet og regeringerne ændre i teksten, hvis der er flertal for det. For første gang siden 2005 har vi nu mulighed for at lave om på de her regler, og det er positivt," siger han.

S-politikeren fortæller videre, at han nu vil fremsætte et forslag om en maksimal transporttid på otte timer i Europa-Parlamentet. Han både håber og tror også på opbakning fra den danske regering til kortere transporttider.

{{toplink}}

Forrige artikel Julekalender med Inger Støjberg: Det var en frygtelig jul, da naboens kat slog min hund ihjel Julekalender med Inger Støjberg: Det var en frygtelig jul, da naboens kat slog min hund ihjel Næste artikel Antallet af klimaskadelige lavbundsjorder falder markant: Grøn effekt er endnu uvis Antallet af klimaskadelige lavbundsjorder falder markant: Grøn effekt er endnu uvis