Miljøzoner er ekspropriation

LEDERKONCENTRAT: Koncentrat af lederen ”Justitsministeren legaliserer farlig forurening”. Ved at fjerne dieselpartikler fra udstødningen på tunge køretøjer gavner man både miljøet og folkesundheden. Alligevel har justitsministeriet afslået en miljøzoneordning i Københavns kommune.

Ved at fjerne dieselpartikler fra udstødningen på tunge køretøjer i København kan der sandsynligvis reddes godt 500 københavnere årligt fra en for tidlig død. Samtidig kan københavnerne skånes for tusindvis af bronkitistilfælde, titusinder af astmaanfald og hundredetusinder af sygedage eller dage med begrænset produktivitet på arbejdsmarkedet.

Rent velfærdsøkonomisk påfører forureningen fra tunge køretøjer i København samfundet en omkostning på mere end 5 mia. kr. årligt. Filtrene reducerer partikeludslippet med mere end 80 procent, og et filterkrav vil derved give en samfundsøkonomisk gevinst på 4 mia. kr. årligt. Derfor besluttede Københavns kommune at etablere miljøzoner med krav om partikelfiltre. Miljøzonerne skulle være et pilotprojekt til inspiration for andre danske byer.

For den enkelte vognmand øger filterkravet driftsudgifterne med under 1 procent, hvilket er en minimal udgift, som sendes direkte videre til kunderne. Det vækker derfor undren, når Justitsministeriet begrunder deres afslag på Københavns miljøzoner med, at der er tale om ekspropriation.

For hvad er det egentlig der eksproprieres? Det er tilsyneladende vognmændenes forureningsret – en ret til at forurene befolkningen ihjel. Men man kunne jo også vende det hele på hovedet og spørge: Hvem har besluttet, at vognmændene har en forureningsret? Svaret er: Det har Justitsministeriet. Justitsministeriet kan nemlig beslutte, hvad der er ekspropriation, og dermed hvem der har en forureningsret.

Da renseribekendtgørelsen for et par år siden lukkede hvert tredje renseri grundet skærpede miljøkrav, var der ingen kære mor hos Justitsministeriet. Forskellen mellem de to sager skyldes vognmændenes dygtige og veltilrettelagte lobbyarbejde. Hermed lykønskes vognmændene med, at de forsat kan forurene københavnernes hverdag.

Forrige artikel Selektiv lydighed Næste artikel Akut mangel på forskere