EU-regler om CO2 fra biler et skridt nærmere

DEBAT: Der er stor fare for, at store bilproducerende lande udvander direktivet om CO2-krav til biler, når EU's Ministerråd skal behandle det i den kommende tid. Det mener Det Økologiske Råd.

Af Christian Ege
Formand, Det Økologiske Råd

Forhandlingerne om de nye EU-regler om biler & CO2 spidser til. Direktivet kommer til at lægge ambitionsniveauet for EU's politik for bilers CO2-udledning i mange år fremover.

Det Økologiske Råd følger den politiske proces i samarbejde med vores europæiske organisation Transport & Environment, og vi har søgt at modvirke den massive lobby-indsats fra bilindustrien og i stedet trække i retning af ambitiøse regler.

Den 19. december 2007 fremsatte EU-kommissionen sit forslag, som betyder, at nyproducerede biler i 2012 i gennemsnit højst må udlede 130 g CO2/km - som krav til bilproducenterne.

Bøder, hvis mål ikke nås
Producenten betaler en bøde, hvis denne overtræder en grænse, som beregnes ud fra antallet af biler og hvor meget gennemsnittet ligger over den fastsatte grænse.

Herudover skal reduceres med 10 g, som opnås på andre måder - bl.a. ved brug af vedvarende energi, herunder biobrændstoffer, i bilerne. Her gælder det så om hurtigt at få elbiler på markedet, så de ekstra 10 g ikke skal opfyldes ved hjælp af biobrændstoffer, som vil have alvorlige bieffekter, især i ulandene.

Rådet har behandlet forslaget i juni og skal behandle det igen til december. I juni udsendte Tysklands og Frankrigs regeringer en fælles udtalelse, hvor de åbnede op for en række smutveje og forringelser, der sænker direktivets miljømæssige målsætning.

Tysk og fransk udvandning
Man introducerede såkaldt eco-efficiency, hvor man lagde 6-8 g CO2 til de 130 g, med henvisning til nogle ret luftige forestillinger om nogle teknologiske forbedringer, hvis effekt endnu ikke er dokumenteret.

Desuden sænkede man de foreslåede bødestørrelser, så det i højere grad ville kunne betale sig for bilindustrien at overskride kravene og blot betale bøderne. Endelig havde man et vagt forslag til langsigtet mål - 95-110 g CO2/km i 2020. De grønne organisationer mener, at målet for 2020 skal være højst 80 g/km.

I Europa-Parlamentet har man haft den række af udvalgsbehandlinger, der skal forberede behandlingen i selve Parlamentet senere på efteråret.

Det er Parlamentets miljøudvalg (ENVI) der er ledende udvalg i sagen, dvs. at de skriver den færdige betænkning til Parlamentet, mens andre udvalg kommer med forslag hertil.

Forsøgte at udsætte forslaget
Specielt udvalget for industri og energi (ITRE) vedtog i august en række forslag til forringelser, som ligger på linie med de nævnte fra Tyskland og Frankrig.

ITRE foreslog også, at lovgivningen fases ind over 3 år, hvilket reelt ville betyde at direktivet først får fuld effekt fra 2015.

Men d. 25.9. besluttede Parlamentets miljøudvalg at afvise forslagene fra industriudvalget og de tysk-franske forslag.

De har i stedet lagt sig meget på linie med Kommissionens forslag. Det er i betragtning af den voldsomme pression, der har været fra den europæiske bilindustri, en stor sejr.

Dog var også Kommissionens forslag - om et krav om max. 130 g CO2/km som krav til bilindustrien - en forringelse i forhold til det oprindelige mål, som var 120 g/km.

Glade for miljøudvalget i parlamentet
Vi er fra miljøorganisationernes side glade for, at Parlamentets miljøudvalg har stået fast over for bilindustriens lobbyisme. Det bør den danske regering nu følge op ved i Ministerrådet også at modsætte sig de samme forringelser, som foreslås af Tyskland og Frankrig.

Tilbage står bl.a. et spørgsmål om differentiering af CO2-mål efter bilens størrelse. Det er relativt lettere at få en lille bil til at overholde et givet CO2-krav. Derfor lægges der op til en skævdeling, så store biler tillades at udlede mere end små biler, men således at gennemsnittet på f.eks. 130 g/km overholdes.

Striden står om, hvordan størrelse skal måles i denne sammenhæng:

Kommissionen foreslår at der differentieres efter vægt, men dette giver incitament til at lave tungere biler, og dermed undgå at udvikle ny teknologi for at bringe udledningen ned.

Brug for Danmark
De grønne organisationer foreslår at bruge "footprint" ('fodaftryksmodellen'), hvor det er arealet mellem bilens hjul (afstanden mellem hjulene x afstanden mellem akslerne), der afgør, hvor meget den må udlede. Dette vil være mere neutralt og ikke give incitament til at gøre bilen tungere.

Kommissionen har indbygget i sit forslag, at bilproducenterne skal indberette dette footprint, med henblik på at man ved næste revision af direktivet kan indføre footprint som kriterium i stedet for vægt.

Der er med andre brug for, at Danmark kridter skoene op til forhandlingerne i Ministerrådet.

Forrige artikel Dansk Energi: Landbrugets CO2-politik holder ikke Næste artikel Holst: Sæt penge af til mobilitet og miljø