Holst: Sæt penge af til mobilitet og miljø

DEBAT: Regeringens investeringsplan for infrastruktur bør suppleres med et program til at øge mobiliteten og mindske trafikkens klimapåvirkning, skriver Carl Holst fra Danske Regioner.

Af Carl Holst,
Formand for Udvalget for regional udvikling i Danske Regioner

Effektiv mobilitet er afgørende for at skabe vækst og udvikling i hele landet. Borgerne skal på arbejde, købe ind og til fritidsaktiviteter.

Erhvervslivet skal have varer og produkter til og fra virksomheder, butikker osv. Sidder folk og varer fast i køer i trafikken, eller kører den kollektive trafik ikke til tiden, så går det ud over vækst og beskæftigelse.

Derfor glæder jeg mig også til en ambitiøs infrastrukturplan fra regeringen. At trafikkens klimapåvirkning vil blive samtænkt med investeringsplanen, er også virkelig godt.

Regering har medansvar for god busdrift
Det er fremgået af dagspressen, at regeringen vil investere kraftigt i den kollektive trafik. Det kan jeg kun støtte.

Men busserne er en vigtig del af den samlede kollektive trafik. Færre buspassagerer og stigende omkostninger gør det sværere og sværere at få økonomien i busdriften til at hænge sammen.

Trafikselskaber, kommuner og regioner har ansvaret for busdriften. Men de økonomiske problemer er akutte. Regeringen må derfor på banen, og transportministeren må påtage sig et medansvar, så der i fællesskab bliver skabt nogle realistiske rammer for en moderne og konkurrencedygtig busdrift.

Der er behov for mobilitetsplanlægning i Danmark
Personer og gods skal komme frem hurtigt og rettidigt. Mobilitet bør derfor være fællesnævneren for den politiske prioritering. Mobiliteten omfatter bl.a. fremkommelighed, tilgængelighed, regularitet og rejsetid.

Det vil være nærliggende at opstille kvantificerede målsætninger herfor og for sikkerhed, klima- og miljøpåvirkning. Der kan ved mobilitetsplanlægning arbejdes regionalt og lokalt med at realisere mulighederne.

Der skal derfor være midler til, at der regionalt og lokalt kan arbejdes konkret med at gøre det hurtigere og nemmere at skifte mellem bil, bus, tog og cykel og dermed også gøre det mere attraktivt at benytte den kollektive transport.

Intelligente Transport Systemer (ITS), der har til formål at benytte den eksisterende kapacitet bedre, er også en del af mobilitetsplanlægningen.

Plan koster mindre en to km motorvej
Der bør derfor i forbindelse med Infrastrukturplanen sættes midler af til et innovativt program for mobilitet og miljø.

Danske Regioner har foreslået 200 mio. kr. årligt i 5 år hertil. Det er mindre end udgiften til 2 km ny motorvej om året.

For disse midler kan sikres, at den eksisterende og den nye infrastruktur udnyttes mere effektivt og at klimabelastningen fra trafikken mindskes - helt i regeringens ånd.

Forrige artikel EU-regler om CO2 fra biler et skridt nærmere Næste artikel KL: Økonomi ofte stopklods for miljørigtige indkøb