Kulturturisme er vigtig for dansk kultureksport

DEBAT: Turister skal i højere grad bruge de københavnske kulturtilbud, når de besøger hovedstaden, og derfor vil Wonderful Copenhagen nu udbrede kendskabet til de lokale attraktioner. Sådan lyder budskabet fra administrerende direktør Lars Bernhard Jørgensen, som også påpeger vigtigheden af et godt samarbejde med internationale medier.

Af Lars Bernhard Jørgensen
Administrerende direktør i Wonderful Copenhagen

Selvfølgelig skal man tænke turisme, når man taler om kultureksport. For hvad er det, turister rejser ud efter? Det er for at opleve vores kultur, vores samfund og vores livstil – altså kultur i både den snævre og brede forstand.

Turismen er et sted, hvor vi ret enkelt kan veksle vores kultur til fremmed valuta. Det gør vi allerede, og det kommer vi til i endnu højere grad fremover.

OECD opgør kulturturismen til at stå for 40 pct. af turismen på verdensplan, og ifølge FN’s turismeorganisation, WTO, vokser kulturturismen med 15 pct. årligt. I lyset af hovedstadens markante vækst i turismen siden finanskrisen – i alt 22 pct. de sidste fire år – har vi et solidt fundament for at bruge kulturturismen som løftestang for væksten de kommende år, og derfor er kulturturisme en vigtig del af vores nye strategi for hovedstadens turisme 2014 til 2016 – BIG TOURISM.

Kongresgæster skal bruge kulturtilbud
Vi er nu i gang med et større udviklingsprojekt, som skal skabe vækst i kulturturismen, bl.a. ved i højere grad at gøre kulturprodukterne sprogligt tilgængelige for et internationalt publikum, produktudvikling og pakketering af oplevelser og services på hele værdikæden før, under og efter rejsen.

Og så skal der samarbejdes endnu mere på tværs af geografi, organisationer og brancheskel. 

Samtidig er der potentiale for et kulturelt mersalg i forhold til den turisme, vi allerede har. Eksempelvis ved at få de mange tusinde internationale kongresgæster, der kommer til byen hvert år, til i højere grad at bruge byens kulturudbud, mens de er her. Et af de steder, vi særligt har fokuseret på i forhold til kulturturismen, er events. Sammen med byens kulturaktører laver vi events med international gennemslagskraft – baseret på det unikke i København – eksempelvis vores anerkendte madkultur.

Folde kulturbegivenheder ud
På den måde tager vi udgangspunkt i det, København er god til og lader de nye, lokale talenter blive en salgsplatform for byens kultur. Det samme gør sig gældende for en række andre kulturområder, såsom musik, mode m.m.

Et aktuelt eksempel på, hvordan vi eventgør en kulturoplevelse er Eurovision Song Contest 2014 i København. Her tager vi udgangspunkt i en kulturbegivenhed og folder den ud med en række events rundt i byen.

På den måde trækker vi de mange besøgende endnu mere ud i byen til dens tilbud, og samtidig bruger vi hele Eurovision til at showcase København inden for de kulturelle kernefortællinger, vi gerne vil fremhæve internationalt – eksempelvis tolerance, bæredygtighed, livskvalitet og nytænkning.

International presse har stor værdi
Noget, der virkelig kan sælge dansk kultur i udlandet, er, når store, internationale medier laver salgsarbejdet for os. Eksempelvis havde vi besøg af CNN for et par år siden.

Med økonomisk støtte fra Presseinitiativet kunne det lade sig gøre at have et tv-hold på besøg en hel uge, hvor den legendariske tv-vært Richard Quest portrætterede København som ’future city’. Det gav os en helt enestående chance for at komme ud til millioner af tv-seere verden over. 

Over fem aftener tog CNN seerne med på en rundtur i København og fremhævede vores livstil, cykelkultur, bæredygtige løsninger, madkultur, attraktioner, historiske bygninger og vores nyskabende arkitektur.

Et salgsfremstød for dansk kultur af den kaliber er af ubeskrivelig værdi og er noget, der giver både turismen, kulturlivet og mange andre erhverv et ordentligt internationalt skub samtidigt. Den slags bearbejdning af international presse er essentiel for København – og for resten af landet – hvis vi skal skabe vækst og beskæftigelse i kulturturismen.

Forrige artikel SBS Discovery Media: Et opgør med statens dominans Næste artikel LA: Ny medieverden fordrer nytænkning LA: Ny medieverden fordrer nytænkning