S: Giv licensbetalere mere regionalt stof for pengene

DEBAT: DR og TV 2 bør gøre sig mere umage for at repræsentere det samlede Danmark. En stærkere regional forankring giver et mere sammenhængende Danmark, skriver midlertidigt medlem af Folketinget Kasper Roug (S).

Af Kasper Roug (S)
Midlertidigt medlem af Folketinget

Der er ingen tvivl om, at DR og TV 2 står for det klart største medieforbrug for danskerne, når det gælder tv og radio.

Og det er godt. Hvert år betaler danskerne cirka fire milliarder kroner i medielicens, eller rettere sagt cirka 2.000 kroner per husstand. Det er betalende danskere, som bor i hele landet, og derfor bør de udbudte programmer også gøre sig mere umage for at repræsentere det samlede Danmark.

Mere regionalt stof for pengene
Jeg ved godt, at man ikke skal blive for teknisk og bruge for mange tal fra TV 2’s ”public service redegørelse 2015”, men nu gør jeg det alligevel. I 2011 var syv procent af TV 2’s sendetid fra de regionale programmer, mens tallet var faldet til tre procent i 2015. Det giver vel meget god mening. TV 2 har fået flere niche-kanaler og derved flere sendetimer? Men nej. TV 2’s sendetid har ligget på mellem 7.200-7.400 timer fra 2011 og 2015.

I samme periode er TV 2 sportsnyheders sendetid steget fra en procent til to procent. Til gengæld bruger seerne otte procent af deres tid (seertid) på at se regionale programmer og to procent af deres tid på at se sportsnyheder.

Altså! TV 2 har mere end halveret deres sendetid for regionale programmer og fordoblet deres sendetid for sportsnyheder. Selvom seerne bruger meget af deres tid på at se regionalt baseret tv. Det samme mønster kan ses, når vi ser på den mest hørte radiokanal. P4 har det højeste lyttertal. En radiokanal, som DR beskriver som en radiokanal, der ”fokuserer med regional forankring på at give lytterne dagens vigtigste historier, nyheder osv.”.

Der er noget, der tyder på, at licensbetalerne gerne vil have regionalt stof for pengene. Og at DR og TV 2 skal bruge nogle flere ressourcer på at give udsendelser en regional forankring, som styrker nærværet i programmerne.

Det regionale giver sammenhæng
Jeg mener, at stærkere regional forankring er en investering i et Danmark, der hænger sammen. Jeg er nervøs ved risikoen for, at vi i højere grad taler om alle de danskere, der bor i storbyerne, og alle os andre, som bor i landdistrikterne, altså en ’dem og os’-retorik.

Jeg ved godt, at tv- og radio-udsendelser ikke gør det alene, men vores medier er vores vindue ud til resten af Danmark, som de er det til resten af verden. Derfor er det vigtigt, at alle danskere får nogle billeder og nyheder fra alle egne af Danmark. Det giver et bedre kendskab til de tyndtbefolkede områder, for de mange danskere, der bor i storbyerne og omvendt.

Jeg mener derfor, at det er vigtigt, at DR og TV 2 styrker deres regionale fokus og viser sider af Danmark, som befolkningen både kan bruge som spejl til deres nære samfund og som et vindue til resten af Danmark. Det giver et Danmark, der mentalt hænger sammen, og ikke et Danmark, hvor vi snakker om dem i storbyerne og dem i landdistrikterne.

Forrige artikel Kirke & Medier: Public service-medier kan lære af Radio 24syv Kirke & Medier: Public service-medier kan lære af Radio 24syv Næste artikel Medierådet: Public service favner ikke børn og unge Medierådet: Public service favner ikke børn og unge