Tv-producent: Skærp public service-kravene

DEBAT: De kommercielle tv-stationer har aldrig været i nærheden af den seertække, som de statsejede medier har. Men der er alligevel behov for nytænkning og større krav til public service, skriver Thomas Heurlin, stifter og ejer af produktionsselskabet Impact Tv.

Af Thomas Heurlin
Stifter og ejer af produktionsselskabet Impact Tv

Seernes tilvalg af de statsejede public service-stationer giver en sammenhængskraft i det danske samfund, fordi de sikrer, at samfundsmæssigt væsentlige emner bliver løftet i en samlet national samtale.

Det kan både være om vores historie (1864), vores behandling af de fattigste (På røven i Nakskov) eller indvandringen (Tal Dansk!).

Vores statsejede tv-stationer er også så autonome og stærke, at de kan tale både de økonomiske og statslige myndigheder midt imod. Serier som DR's “I skattely” og TV 2's kritiske journalistik ville ikke være mulig at producere for statsejede tv-stationer i mange andre lande. 

Garant for demokratiet 
På den måde er vores public service-stationer garanter for vores demokrati, den nationale dialog og dermed sammenhængskraften i nationen.

Men behøver public service-distribution at være statsejede institutioner? Hvorfor kan private virksomheder ikke med lige så stor succes påtage sig samme opgaver? Fordi privatkapitalistiske virksomheders formål er at give størst muligt overskud. Det er der bestemt ikke noget galt i. Kapitalismen fungerer. Og det skal vi udnytte til samfundets bedste.

Det gør vi også med TV 2, som er en statsejet virksomhed, som ikke koster staten en krone at drive og som formål har at give danskerne det bedste public service-fjernsyn. Når TV 2 har overskud trækkes det ikke væk og afleveres til Murdoch, Bertulsconi eller andre mediegiganter. Overskuddet bruges til at lave endnu bedre tv. Til at investere i nye tv-oplevelser, der kan berige danskerne. For det er TV 2's formål.

Unikt offentlig-privat samarbejde
Kendetegnende for den danske tv-industri er, at den er domineret af statsejede (distributions) virksomheder, men i et unikt samarbejde mellem det offentlige og private. I Impact Tv sælger vi programideer til DR og TV 2, men de vil kun købe dem, hvis de kan se de rigtige public service-værdier i dem. På den måde er vi en del af den samlede danske public service-økologi, uden at vi koster samfundet noget.

Det private produktionsmiljø er på den måde noget, som kloge og forudseende politikere har skabt, dengang de startede TV 2 og bestemte, at de ikke skulle producere inhouse som DR, men købe programmerne af private produktionsselskaber. På den måde skabte de et marked som i dag på årsplan ligger omkring 10 milliarder kroner. Langt, langt mere end licenskronerne. På den måde fås i samarbejdet mellem det private og det offentlige det bedste fra begge verdener. De private rejser penge, skaber arbejdspladser, producerer og innoverer effektivt, mens det offentlige sikrer, at fokus er på at give danskernes det bedst mulige tv. 

På den måde kan privat produktion være public service. Og derfor handler public service ikke om - som nyliberalisterne hævder - kun at lave det markedet ikke kan lave. Dansk public service er at have et samlet public service-udbud gennem en kontrolleret public service-økologi, hvor både private og statslige aktører er tilstede. 

Det er derfor vi har så stor succes i dag.

Brug for nytænkning og større krav
Men risikoen er, at vi kan tabe det hele på gulvet, fordi hele mediemarkedet er under voldsomme, fundamentale forandringer, som kræver, at vi holder politikerne i ørene og minder dem om deres ansvar. Tiden kræver øget regulering og større samarbejde mellem det offentlige og private. 

Det gode samarbejde mellem statsejede distributører TV 2-DR og private produktionsselskaber bygger på, at der er et varieret udvalg af produktionsselskaber både internationalt ejede selskaber, mellemstore privatejede og små nystartede coming ups. Vi kan se, at næsten 90 procent af de programmer, der produceres privat er af de 10-15 største selskaber. I de senere år opkøbes flere og flere af disse af multinationale giganter. 70 procent af TV 2's programbudget går til én mediegigant (som ejer produktionsgiganterne Nordisk og Mastiff).

Der er behov for nytænkning.

Hvis vi skal sikre et differentieret produktionsmiljø kunne man gøre som i England, hvor man med kvoter sikrer, at de reelt uafhængige selskaber kan overleve i kampen mod de multinationale giganters kæmpe pengetanke.

Oplagte muligheder kunne også være at frigøre DR's produktionsenheder, som vi ser det i BBC. Det kunne også være at give TV 2 lov til at investere i danske produktionsselskaber med henblik på at få den sundest mulige sammensætning af produktionsselskaber i Danmark. Det kunne også være øgede public service-krav til broadcasterne om fx innovation og kulturel mangfoldighed.

Forrige artikel LA: DR og TV 2 skal ikke efterligne kommercielle udbydere LA: DR og TV 2 skal ikke efterligne kommercielle udbydere Næste artikel Boxer TV: Frit tv-valg presser DR til bedre public service Boxer TV: Frit tv-valg presser DR til bedre public service