Borgmester: Lempelser af miljøhensyn kan være nødvendige for udbygning af sol- og vindenergi

Der skal fart på omstillingen til vedvarende energi, hvis vi skal nå vores klimamål. Det betyder, at det kan blive nødvendigt at se bort fra "grønne" miljøbegrænsninger, skriver Hans Østergaard.

Regeringen ønsker en firedobling i produktionen af energi fra sol og vind. "Er det klogt?", spørger Altinget.

Og ja, det er en både klog og nødvendig beslutning!

Hvis vi skal nå den lovede reduktion i CO2-udledningen på 70 procent frem mod 2030, skal der sættes mange skibe i søen – og utvivlsomt mange vindmøller i Nordsøen og andre steder.

Omlægning til vedvarende energi i kombination med grønne teknologier som for eksempel lagring af overskydende energi og Power-to-X (PtX) er og bliver den væsentligste måde at gøre os selvforsynende og uafhængige af eksempelvis russisk gas.

Vi har ikke oceaner af tid nu, så hvordan omstiller vi produktionen så massivt på kort tid?

Behov for ændringer

Hvis det skal lykkes at nå i mål med omstillingen frem til 2030, vil det kræve ændringer i planprocesserne, herunder reduktion i tiden for behandling af klager. Det kan også blive nødvendigt at se bort fra nogle af de "grønne" miljøbegrænsninger, ligesom vi har brug for en ændring af VE-loven, så det igen bliver muligt for naboer og andre lokale at købe sig ind i projekterne.

Opsætning af vindmøller, solcelleparker, biogasanlæg med mere skaber ofte lokal ikke-i-min-baghave-modstand. En væsentlig forudsætning for en bredere accept af anlæg til produktion af vedvarende energi er, at projekterne giver afkast til de lokalområder, de bliver etableret i. Projekterne kan og skal være med til at skabe udvikling i landdistrikterne.

Ifølge Energistyrelsen har 74 af 98 kommuner ikke opstillet vindmøller siden 2017. De kommuner er nødt til at tage fat på den fælles opgave, det er at sikre den grønne omstilling.

I Ringkøbing-Skjern Kommune har vi allerede mere end 500 megawatt vindmøller og leverer cirka ti procent af al Danmarks vindmøllestrøm. En firedobling på vindenergi er derfor ikke realistisk.

Omvendt ligger det i vores dna, at de stærkeste skuldre bærer mest, og vi vil gerne fortsat bidrage og løfte produktionen ved opsætning af mere effektive møller på eksisterende sites, og via sektorkobling og PtX. Desuden arbejder vi med solcelleparker og biogasanlæg, så Ringkøbing-Skjern Kommune bliver mere end 100 procent selvforsynende med vedvarende energi i 2024.

Vi skal have fart på den grønne omstilling. Det skylder vi vores børn og børnebørn. Bliver det nødvendigt at gå på kompromis med miljøhensyn? Ja, det gør det muligvis, men miljø handler også om klima, og jeg er sikker på, at de nødvendige lempelser kan gennemføres, uden at miljøet af den grund lider skade.

Rejsehold kan styrke sagsbehandling

Staten havde tidligere et vindmøllerejsehold af eksperter, som sikrede udvekslingen af eksempler og ekspertviden mellem kommuner. Må jeg ikke afslutningsvist foreslå, at der igen oprettes et rejsehold, som kan sørge for en hurtigere etablering af VE-anlæg – og som kan sikre, at de mange gode erfaringer fra eksempelvis Ringkøbing-Skjern Kommune gør nytte i andre kommuner.

Sagsbehandlingen skal fortsat ske i den enkelte kommune, og projekter skal besluttes af byrådet tæt på borgerne. Men et statsligt VE-rejsehold kan gøre den kommunale sagsbehandling endnu bedre og måske endnu hurtigere.

Så er der håb om at nå en firedobling af produktionen af vedvarende energi i Danmark frem mod 2030.

{{toplink}}

Forrige artikel Lærere og pædagoger: Kommuneaftale uden penge til at investere i børnene vil give uopretteligt underskud på velfærden Lærere og pædagoger: Kommuneaftale uden penge til at investere i børnene vil give uopretteligt underskud på velfærden Næste artikel Borgmestre: Radikale modvirker lokalsamfundenes grønne omstilling Borgmestre: Radikale modvirker lokalsamfundenes grønne omstilling