Transport-partnerskab: Danmark skal bevise, at vi kan gøre de grønne drivmidler billigere end de traditionelle

DEBAT: Siden klimapartnerskabet afleverede sine anbefalinger er meget forandret, men selvom coronakrisen har forsinket rejsen mod en grøn omstilling af transportsektoren, er den grønne vej fortsat farbar, skriver Jens Bjørn Andersen.

Af Jens Bjørn Andersen
Administrerende direktør, DSV Panalpina og formand for klimapartnerskabet for landtransport

Klimapartnerskabet for landtransport er kommet med anbefalinger til regeringen om, hvordan vi reducerer CO2 fra den tunge transport på vej og bane samt for bus og taxi-transporten.

Et af de centrale budskaber fra alle aktørerne i transportsektoren er, at grøn omstilling kan gå hånd i hånd med bedre konkurrencevilkår for branchen.

Sund økonomisk fornuft og klimaomstilling er ikke hinandens modsætninger. Hvis vi gør det klogt, kan vi skabe et samfund, hvor det både betaler sig at tænke grønt, og hvor transportsektoren fortsat kan konkurrere på internationalt plan.

Der er tre måder at gøre det på
Tre-trins-raketten for reduktion af transportsektorens CO2-udledninger kræver for det første, at vi effektiviserer transporterne, så der udledes mindre CO2. Dernæst skal vi have et større udbud og brug af grønne køretøjer, og for det tredje skal vi have grønne brændstoffer i tanken.

Helt konkret ser klimapartnerskabet eksempelvis et stort effektiviseringspotentiale i at tillade længere lastbiler med såkaldte dobbelttrailere, der kan transportere flere varer, med mindre forbrug af brændstof per transporteret vare.

Det er ét blandt flere initiativer, der her og nu kan give mere effektiv og grønnere transport i Danmark og på sigt i andre lande, hvis det udbredes i resten af Europa.

Samtidig bør der skabes et større udbud og brug af grønne køretøjer. Her foreslår partnerskabet blandt andet tilskud til grønne lastbiler og en afgiftsomlægning for at fremme brugen af lav- og nulemissionskøretøjer.

Det bør samtidig kombineres med en udbredelse af tank- og ladeinfrastruktur til grønne drivmidler. Det vil mindske barriererne for brugen af grønnere køretøjer, så det ikke kun er privatbiler, der kan lade strøm, men også erhvervstransporten som eksempelvis varebiler, taxier og busser.

Den største udfordring
Den altoverskyggende udfordring for en mere klimavenlig transport er dog drivmidlet. Hvis det kun er traditionel benzin og diesel, der er tilgængeligt, så er det begrænset, hvor langt vi kan komme med den grønne omstilling.

Det er derfor en klar anbefaling fra klimapartnerskabet, at vi i Danmark beviser, at vi kan gøre de grønne drivmidler billigere end de traditionelle – og skabe teknologien til fremtidens drivmidler.

En afgiftsomlægning som i Sverige, hvor de grønne drivmidler undtages for energi- og CO2-afgifter, kan gøre det attraktivt for transportvirksomheder at vælge højere iblanding af for eksempel 2. generations biodiesel kaldet HVO.

Afgiftsomlægningen bør indføres i kombination med et CO2-fortrængningskrav, så vi får skabt en model, der virkelig kan fremme den grønne transport. Et CO2-fortrængningskrav indebærer, at brændstofleverandører skal udbyde bæredygtige drivmidler, der gradvis udleder mindre CO2 år efter år frem mod 2030.

Det vil skabe forudsigelighed om kravene i fremtiden og medvirke til en konkurrence i markedet om at gøre brug af de bedste drivmidler, der både er billigst og mest CO2-neutrale. Om det bliver brint, biogas eller noget helt tredje er ikke afgørende for os – så længe det er grønt.

Klimaindsatsen efter coronakrisen
I sidste ende har klimaudfordringerne samme grundlæggende træk som coronapandemien – den kender ingen grænser, og de økonomiske konsekvenser er verdensomspændende og kræver internationale løsninger.

Klimaudfordringerne er et globalt problem, vi skal løse i fællesskab. Danmark skal i den forbindelse fortsat være initiativtager og vise hvilke redskaber, der kan sikre både en stabil økonomi og en bæredygtig fremtid – og klimapartnerskabets anbefalinger er et godt sted at starte.

Forrige artikel Modstandsgruppe: Olie- og gasbranchens klynk må ikke presse Dan Jørgensen Modstandsgruppe: Olie- og gasbranchens klynk må ikke presse Dan Jørgensen Næste artikel Jørgen Henningsen til Dan J.: Skrot 70-procentsmålet, men bevar ambitionerne Jørgen Henningsen til Dan J.: Skrot 70-procentsmålet, men bevar ambitionerne