Støttepartier holder regeringen op på forslag om bilfrie søndage

Regeringens forslag om at lade kommunerne lukke gader og kvarterer af for biler om søndagen faldt ud af infrastrukturaftalen, men støttepartierne er stadig ivrige efter at gøre idéen til virkelighed. 

Det var en del af regeringens oprindelige udspil til en ny infrastrukturplan, men under forårets forhandlinger blev det stort set ikke noget tema.

Derfor var idéen om at give landets kommunalbestyrelser mulighed for at indføre bilfrie søndage heller ikke en del af den endelige aftale, da den blev præsenteret i slutningen af juni.

Men det betyder på ingen måde, at idéen er taget af bordet.

Tværtimod arbejder regeringen og og støttepartierne stadig på at give kommunerne muligheden for at lukke gader og stræder af for bilisterne om søndagen.

Det siger ordførere fra regeringens tre støttepartier, mens transportminister Benny Engelbrecht ikke vil give interview, men gennem sin presseafdeling oplyser, at regeringen stadig har til hensigt at gøre forslaget til virkelighed.

"Mon ikke, at vi kan sikre lovhjemlen, så man kan få bilfrie søndage i byerne, hvis man har lyst til det,” siger transportordfører fra SF, Anne Valentina Berthelsen. 

Flertallet er på plads

Både Enhedslisten, SF og Radikale Venstre bakker op om forslaget, og dermed har transportministeren sit flertal på plads, hvis han ønsker at benytte sig af det.

”Det er en god idé at give kommunerne den mulighed. Jeg kunne forestille mig, at man for eksempel i København lavede markedsdage eller lukkede gaderne for bilerne i forbindelse med en musikfestival,” siger finansordfører for Radikale Venstre, Andreas Steenberg.

I Enhedslisten støtter man også idéen, selvom transportordfører Henning Hyllested er utilfreds med at regeringens forslag ikke er mere vidtgående. Han så gerne, at kommunerne blev presset til at benytte sig af tilbuddet.

”Vi synes ikke, at det er voldsomt ambitiøst at overlade det helt til kommunerne. Staten skal skubbe på med et bestemt antal bilfrie søndage i kommunerne,” siger Hyllested, der dog ikke har et bestemt antal søndage i tankerne.

Den stramning af forslaget er der dog ikke opbakning til fra Radikale Venstre.

”Vi skal lade kommunerne bestemme selv. Der har jeg en lidt anden grundholdning i forhold til decentral styring af vores land, end man måske har i Enhedslisten”, siger Andreas Steenberg. 

V: Kommunerne skal ikke bestemme

En årsag til, at de bilfrie søndage ikke blev en del af infrastrukturudspillet, kan være, at Venstre tidligt i forhandlingerne afviste idéen blankt, siger partiets transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Derfor ærgrer han sig over, hvis idéen stadig er på plakaten hos regeringen.

”Det er noget underligt noget at begynde at lukke byerne af for bilisterne om søndagen. Det er en glidebane, der hæmmer vores bevægelsesfrihed,” siger han.

Han undrer sig over, at det netop er søndagen, der skal holdes bilfri, og ser grundlæggende ikke kulturelle arrangementer på gaderne som en legitim grund til at lukke kvarterer eller gader af for bilerne.

”Det er jo ikke om søndagen, at vi har de største trængselsproblemer i byerne. Det er i resten af ugen,” siger han.

Regeringen lægger ikke op til, at den vil bestemme, hvor man må køre ind om søndagen. Det skal kommunalbestyrelserne. Hvorfor skal de ikke have mulighed for selv at styre det?

”Jeg er meget stærk tilhænger af det kommunale selvstyre. Men det er ikke alt muligt, man skal overlade til kommunerne at bestemme. Vi må have fælles færdselsregler, der gælder i hele Danmark,” siger Kristian Pihl Lorentzen.  

København er klar

Et sted, hvor man omvendt ser frem til, at Christiansborgs trafikpolitikere snart gennemfører den foreslåede lovændring, er på Københavns Rådhus.

Her har et politisk flertal efter oplæg fra Enhedslisten og Radikale Venstre nemlig allerede besluttet, at man gerne vil gøre brug af muligheden allerede fra næste år.

I første omgang har lokalpolitikerne bedt forvaltningerne på rådhuset om inden oktober i år at lave et idékatalog til, hvordan de bilfrie søndage kan indføres i København, fremgår det af et referat fra et møde i Borgerrepræsentationen i april.

Forrige artikel Huslejen i hovedstadens almene nybyggeri falder efter årtier med prisstigninger Huslejen i hovedstadens almene nybyggeri falder efter årtier med prisstigninger Næste artikel  Nyt hovedstads-klimamål splitter partier: Nyt hovedstads-klimamål splitter partier: "Vi stikker folk blår i øjnene"